Emirates, Traveloka perkukuh pemulihan pelancongan Asia Tenggara | DagangNews Skip to main content

Emirates, Traveloka perkukuh pemulihan pelancongan Asia Tenggara

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 4 Nov - Emirates telah menandatangani memorandum persefahaman (MoU) Traveloka, untuk mempercepatkan pemulihan industri pelancongan rantau ini, meningkatkan kerjasama jenama dan mewujudkan asas untuk perkongsian strategik. 

 

Perkongsian itu akan membantu penerbangan Emirates menjadi lebih kelihatan dan mudah diakses oleh pengembara di lima pasaran Asia, termasuk Indonesia, Vietnam, Thailand, Malaysia dan Singapura. Di bawah MoU ini, kedua-dua pihak juga akan bekerjasama dalam aktiviti bersama dan kempen pemasaran.

 

MoU itu ditandatangani oleh Naib Presiden Kanan Operasi Komersial Timur Jauh Emirates, Orhan Abbas dan Ketua Pegawai Eksekutif Pengangkutan Traveloka, Iko Putera di Kampus Traveloka, Indonesia.

 

Orhan berkata, dengan kelonggaran sempadan antarabangsa, pihaknya telah menyaksikan permintaan untuk lonjakan perjalanan udara merentasi pasaran global, yang mencerminkan betapa orang ramai bersemangat untuk terbang semula. 

 

"MoU yang kami tandatangani hari ini membuka saluran baharu untuk pengembara menemui dan menempah di Emirates, dan juga mengesahkan komitmen padu kami terhadap Asia Tenggara sambil kami terus mengenal pasti rakan kongsi dan peluang untuk menyumbang kepada pemulihan perjalanan dan pelancongan rantau ini. 

 

"Kami berharap dapat bekerjasama rapat dengan Traveloka dalam perkongsian baharu dan menarik ini," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Iko pula berkata, pihaknya gembira sektor pelancongan melonjak lebih pantas daripada jangkaan berikutan lebih ramai orang mendapat keyakinan untuk mengembara ke pelbagai destinasi di seluruh dunia. 

 

 

emirates
Orhan Abbas (kanan) dan Iko Putera menandatangani MoU perkongsian strategik antara Emirates dan Traveloka pada 3 November 2022 di Indonesia.

 

 

"Traveloka dan Emirates telah berkongsi visi yang sama ke arah pemulihan, kerana kami berharap perkongsian ini akan membawa impak yang lebih besar untuk industri pelancongan. 

 

"Kami yakin bahawa penyelesaian perjalanan holistik yang disediakan oleh Traveloka digabungkan dengan perkhidmatan luar biasa dan produk bertaraf dunia daripada Emirates akan mencipta pengalaman perjalanan yang luar biasa untuk pelanggan kami. 

 

"Sebagai platform pengembaraan dan gaya hidup terkemuka di Asia Tenggara, Traveloka komited untuk bekerjasama dengan rakan kongsi kami bagi memenuhi aspirasi pelanggan kami," katanya.

 

Asia Tenggara sentiasa menjadi pasaran strategik untuk Emirates dan syarikat penerbangan itu mengesahkan bahawa melalui pelbagai perkongsian yang telah dimulakan selama ini. 

 

Awal tahun ini, Emirates menandatangani memorandum kerjasama (MoC) dengan Lembaga Pelancongan Malaysia untuk membangunkan trafik masuk ke negara ini daripada pasaran strategik utama syarikat penerbangan itu, seterusnya membantu meningkatkan industri pelancongan dan mempromosikan Malaysia sebagai destinasi pelancongan yang unik. 

 

Pada masa ini, Emirates menghubungkan Kuala Lumpur ke hab Dubainya dengan 14 penerbangan mingguan dalam laluan itu, dengan pesawat Boeing 777 miliknya. 

 

Emirates juga akan memulakan semula operasi A380 perdananya antara Kuala Lumpur dan Dubai mulai 1 Disember 2022 untuk memenuhi peningkatan permintaan untuk perjalanan ke dan dari Malaysia. - DagangNews.com