DOC2US, MPS perkasa rangkaian farmasi di Malaysia dengan kesihatan digital | DagangNews Skip to main content

DOC2US, MPS perkasa rangkaian farmasi di Malaysia dengan kesihatan digital

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 13 Jun - Penyedia e-preskripsi dan telekesihatan terkemuka, DOC2US dan Persatuan Farmasi Malaysia (MPS) memeterai memorandum persefahaman (MoU) bagi merintis transformasi digital penuh industri farmasi di negara ini.

 

Presiden MPS, Prof Amrahi Buang berkata, kerjasama proaktif dengan penyedia telekesihatan itu adalah yang pertama seumpamanya dalam sejarah 56 tahun penubuhan persatuan tersebut.


 
"Ahli farmasi adalah penyumbang utama dalam kedua-dua sektor penjagaan kesihatan awam dan swasta. 

 

"Untuk memberikan bentuk penjagaan terbaik kepada masyarakat, kami sentiasa mencari cara untuk membangunkan diri secara inovatif dan membuktikan masa hadapan. Kami mengharapkan perkongsian yang bermanfaat dengan DOC2US," katanya dalam kenyataan.

 

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengasas Bersama DOC2US, Dr Raymond Choy, kerjasama itu menandakan usaha kedua-dua pihak untuk memacu komuniti dan rangkaian farmasi tempatan ke hadapan. 

 

"Perkongsian penting antara DOC2US dan MPS ini menandakan satu peristiwa penting dalam kemajuan profesion farmasi di Malaysia. 

 

"Kerjasama itu akan membuka jalan kepada penyepaduan teknologi digital ke dalam amalan penjagaan kesihatan, akhirnya meningkatkan penjagaan pesakit dan mempromosikan kesejahteraan negara," katanya.

 

 

doc2us
Prof Amrahi Buang (kiri) dan Dr Raymond Choy ketika majlis menandatangani MoU antara DOC2US dan MPS di Wisma MPS, Puchong, Selangor baru-baru ini.

 

 

Raymond berkata, sudah tiba masanya untuk ekosistem penjagaan kesihatan digital bekerjasama rapat dengan pihak berkepentingan industri sebagai sebuah sistem padu tunggal. 

 

"Ia adalah satu penghormatan untuk berada di barisan hadapan dalam era transformasi digital bersama MPS," katanya.

 

Terdahulu, MoU itu akan memperkasakan ahli farmasi profesional dalam bidang penjagaan kesihatan digital, bertujuan untuk membolehkan penyelesaian penjagaan kesihatan holistik melalui pemindahan teknologi dan kepakaran. 

 

 

doc2us

 

 

Ini termasuk kerjasama pendidikan dan pengetahuan tentang penjagaan kesihatan digital, e-preskripsi dan telekonsultasi. 

 

Melalui penglibatan dengan pihak berkepentingan berkaitan, kedua-dua pihak juga akan berusaha untuk membangunkan lagi garis panduan dan piawaian untuk ahli farmasi dalam penggunaan teknologi kesihatan digital. - DagangNews.com