CGS-CIMB Research jangka pendapatan Bumi Armada kembali pulih daripada penutupan luar jangka FPSO Kraken | DagangNews Skip to main content

CGS-CIMB Research jangka pendapatan Bumi Armada kembali pulih daripada penutupan luar jangka FPSO Kraken

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 4 Okt - CGS-CIMB Research menjangkakan pendapatan Bumi Armada Berhad akan pulih daripada penutupan luar jangka unit terapung, pengeluaran, penyimpanan dan pemunggahan (FPSO) Kraken di Laut Utara, United Kingdom.

 

Firma penyelidikan itu berkata, penutupan itu disebabkan transformer pertama gagal pada Mac 2023 manakala yang kedua gagal pada awal Mei 2023 dan yang ketiga gagal pada 29 Mei 2023, semuanya dalam jangka masa yang singkat.

 

Ia memberikan kejutan melalui komuniti pelaburan, menyebabkan harga saham Bumi Armada menjunam.

 

Syarikat penyelidikan itu berkata walaupun tiga transformernya gagal, FPSO Kraken telah memulihkan pengeluarannya kepada 60% pada Jun, 90% pada Julai dan 100% pada Ogos tahun ini.

 

CGS-CIMB Research berkata walaupun kehilangan hasil RM90 juta pada suku kedua tahun ini namun terdapat potensi untuk mendapatkan semula RM40 juta daripada kos pembaikan transformer jika kajian analisis punca menyimpulkan bahawa kerosakan terletak pada pengeluar yang berpangkalan di Switzerland, Trasfor SA.

 

Bumi Armada juga telah membeli empat transformer baharu untuk menggantikan empat transformer sedia ada dengan dua telah dihantar dan baki dua lagi akan tiba pada Disember tahun ini.

 

"Walaupun berkemungkinan tertangguh akibat cuaca atau sebab operasi lain di luar kawalan Bumi Armada, kami menjangkakan syarikat bersekutu ini menyumbang kira-kira 15% daripada unjuran keuntungan bersih teras FY24 kami," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Satu lagi faktor utama yang boleh mempercepatkan lagi kenaikan harga saham Bumi Armada ialah pengumuman oleh EnQuest tentang hubungan medan minyak Bressay dengan FPSO Kraken.

 

Medan minyak berat Bressay dikatakan sebagai salah satu medan minyak terbesar yang belum dibangunkan di Pelantar Benua United Kingdom.

 

"Bidang Bressay mungkin dibangunkan melalui ikatan dengan FPSO Kraken dan gas dari Bressay juga boleh menghidupkan peralatan pada FPSO, mengurangkan pelepasan gas rumah hijau FPSO," kata firma penyelidikan itu. - DagangNews.com