Akta Tanggungjawab Fiskal bakal dibentang di Parlimen akhir tahun ini, kata Tengku Zafrul | DagangNews Skip to main content

Akta Tanggungjawab Fiskal bakal dibentang di Parlimen akhir tahun ini, kata Tengku Zafrul

Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz

KUALA LUMPUR 17 Jun - Kementerian Kewangan (MoF) merancang untuk membentangkan Akta Tanggungjawab Fiskal (FRA) di Parlimen menjelang akhir tahun ini dan akan turut merangkumi strategi pendapatan jangka sederhana dan prinsip panduan dalam aspek seperti asas hasil yang lebih luas dan had hutang berkanun.

 

Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata sesebuah negara mesti diawasi dan dikawal rapi dari segi kewangan supaya ia mempunyai sumber yang mencukupi untuk melaksanakan program reformasi yang sesuai dan memenuhi agenda alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) negara.

 

"Semua ini, dan banyak lagi, turut dikongsi dalam penyata pra-belanjawan yang diterbitkan baru-baru ini, yang menetapkan keutamaan MoF untuk Bajet 2023," katanya dalam Laporan Kewangan Rakyat ke-99 yang dikeluarkan pada hari ini, Bernama melaporkan.

 

Tengku Zafrul berkata, sejak 2020, MoF telah menumpukan usaha membina daya tahan sosio-ekonomi supaya rakyat dan perniagaan dapat bangkit semula dengan lebih kukuh berbanding sebelum ini sekiranya krisis seperti COVID-19, atau yang lebih serius, datang ke hadapan pada masa hadapan.

 

Tambahnya, MoF berpandukan tiga prinsip utama iaitu responsif, akauntabiliti dan pembaharuan untuk membina asas bagi pembaharuan jangka panjang.

 

“Seboleh-bolehnya, pelbagai dasar adalah berdasarkan prinsip (ESG) serta pertimbangan Matlamat Pembangunan Mampan,” katanya.

 

Tengku Zafrul berkata pembaharuan berasaskan ESG mampu membina daya tahan sosio-ekonomi jangka panjang, dan ini adalah pertahanan terbaik terhadap kejutan dan wabak masa depan.

 

"Malah, usaha negara ke arah kemampanan telah pun bermula dengan syarikat pelaburan berkaitan kerajaan seperti Khazanah Nasional Bhd, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan Permodalan Nasional Bhd, yang telah pun melancarkan rangka kerja dan sasaran kemampanan masing-masing," tambahnya. - DagangNews.com