Aerotrain KLIA mesti beroperasi akhir tahun 2024, bukan 2025 - Kementerian Pengangkutan | DagangNews Skip to main content

Aerotrain KLIA mesti beroperasi akhir tahun 2024, bukan 2025 - Kementerian Pengangkutan

KUALA LUMPUR 18 Mac - Kementerian Pengangkutan mahu Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) menyiapkan projek aerotrain Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur menjelang akhir tahun, bukannya suku pertama 2025 seperti sasaran awal yang ditetapkan.

 

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke berkata, projek itu sedang berjalan sekarang, kontrak telah dirundingkan semula dan ia telah diselesaikan.

 

"Konsortium yang menjalankan projek ini telah dibentuk dan kami sedang memantau perkembangannya.

 

"Kami mahu mereka menyiapkan projek itu; sasaran kami adalah pada akhir tahun ini,” katanya kepada pemberita di sini pada Isnin selepas menyaksikan majlis menandatangani perjanjian operasi baharu MAHB dengan kerajaan.

 

Projek penggantian aerotrain itu kini diusahakan oleh konsortium yang terdiri daripada Alstom Transport Systems (Malaysia) Sdn Bhd, IJM Construction Sdn Bhd (IJMC) dan Pestech Technology Sdn Bhd.

 

MAHB pada Januari 2024 mengumumkan bahawa ia telah bersetuju dengan Alstom dan usaha sama IJMC-Pestech untuk mengemudi projek penggantian aerotrain kembali ke landasan, mengesahkan laporan sebelumnya oleh The Edge pada bulan sebelumnya.

 

MAHB: Alstom, IJMC-Pestech JV hidupkan semula projek penggantian aerotrain KLIA

 

Alstom dan Pestech adalah kontraktor asal untuk projek penggantian kereta api. MAHB telah menamatkan Pestech daripada kontrak pada Ogos tahun lepas, memetik "tidak berprestasi, menjejaskan pencapaian penting projek dan berisiko kelewatan untuk menyampaikan projek dalam tarikh akhir yang diperlukan".

 

Projek penggantian aerotrain selama tiga tahun itu ada dua tarikh akhir pada asalnya, yang pertama ialah Julai 2024 untuk yang pertama daripada dua aerotrain yang akan beroperasi, diikuti oleh yang kedua pada Mac 2025 untuk siap sepenuhnya, dengan kedua-dua perkhidmatan aerotrain menjangkau kira-kira 1.5km.

 

Aerotrain berusia 25 tahun itu digantung pada Mac tahun lalu, selepas kerosakan besar yang mengakibatkan 114 penumpang terkandas di tengah jalan.

 

Ini berlaku pada pertengahan program penggantian, yang telah diberikan kepada Pestech pada Disember 2021, dengan Alstom membekalkan aerotrain. - DagangNews.com