Abang Johari berkata lebih ramai rakyat Sarawak kembali menyumbang kepada pembangunan negeri | DagangNews Skip to main content

Abang Johari berkata lebih ramai rakyat Sarawak kembali menyumbang kepada pembangunan negeri

Tan Sri Abang Johari Openg bersama penerima Anugerah Kecemerlangan Industri Perdana Sarawak (PSIEA) 2023 di Kuching pada 9 Oktober 2023. - Gambar UKAS

KUCHING 10 Okt — Bilangan rakyat Sarawak yang pulang untuk menyumbang kepada pembangunan negeri semakin meningkat, kata Premier Sarawak Tan Sri Abang Johari Openg.

 

Memandangkan negeri itu bakal menjadi hab industri semikonduktor, beliau berkata seramai 20 jurutera Sarawak, pakar dalam industri itu telah kembali dari luar negara untuk merealisasikan usaha negeri dalam mereka bentuk dan mengeluarkan cip mikro permintaan tinggi.

 

“Pada masa ini, kita kekurangan pereka (cip) kerana kami telah menubuhkan Reka Bentuk Semikonduktor Mikroelektronik Sarawak (SMD). Kita memerlukan ramai jurutera, dan kita telah mengambil 20 orang (orang Sarawak) yang datang dari luar negara.

 

“Kita memerlukan 30 lagi jurutera (Sarawak) untuk sebuah syarikat semikonduktor, X-Fab,” katanya dalam ucapan perasmian majlis makan malam Anugerah Kecemerlangan Industri Perdana Sarawak (PSIEA) 2023 di sini malam tadi, Bernama melaporkan.

 

 

xfab

 

 

Abang Johari memetik artikel daripada The Straits Times yang baru-baru ini melaporkan bahawa ramai rakyat Sarawak yang bekerja di Kuala Lumpur dan Singapura telah kembali ke negeri itu berikutan lonjakan dalam peluang keusahawanan.

 

“Ini benar... dengan projek metanol di Sarawak, jurutera kita akan kembali. Di Sarawak Metro Sdn Bhd, ada yang pernah bekerja di Kuala Lumpur dan balik,” katanya.

 

Sebelum ini dikenali sebagai Anugerah Kecemerlangan Industri Menteri, PSIEA ialah anugerah pengiktirafan korporat tertinggi negeri dan diperkenalkan pada 2017.

 

Anugerah tahun ini telah dihoskan dan dianjurkan oleh Persekutuan Perniagaan Sarawak dengan kerjasama Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC) dan disokong oleh kerajaan Sarawak. - DagangNews.com