RYTHM & ECOMY anjurkan Program Pendidikan khusus untuk Masyarakat Orang Asli | DagangNews Skip to main content

RYTHM & ECOMY anjurkan Program Pendidikan khusus untuk Masyarakat Orang Asli

Yayasan RYTHM & ECOMY membawa pendidikan kepada anak Orang Asli di Pahang melalui Program Angkat Komuniti ‘Sekulah Bateq’.

DUA pertubuhan tempatan, Yayasan RHYHM dan ECOMY bergabung tenaga untuk memberikan sokongan akademik yang amat diperlukan kepada masyarakat Orang Asli di Kampung Kuala Atok, Pahang dekat sini dalam usaha membantu meningkatkan taraf hidup mereka.

 

Projek yang dinamakan ‘Sekulah Bateq’ ialah program anak angkat komuniti oleh Yayasan RYTHM, cabang impak sosial Kumpulan QI, dengan kerjasama Persatuan Ekopelancongan dan Pemuliharaan Malaysia (ECOMY), sebuah organisasi yang berdedikasi untuk menghubungkan semula manusia dengan dunia semula jadi.

 

'Sekulah Bateq' bertujuan untuk menangani jurang dalam pendidikan bagi masyarakat Orang Asli melalui program pendidikan terancang yang juga boleh direplikasi pada masa hadapan dalam suku kaum asli tempatan yang lain.

 

Walaupun persepsi umum Orang Asli sepanjang sejarah telah menggambarkan mereka sebagai tidak berdaya, nomad, tahan terhadap perubahan dan anti pembangunan, masyarakat Bateq yang tinggal di sepanjang Sungai Tembeling di Kuala Tahan membuktikan sebaliknya, kerana mereka secara aktif mencari sokongan masyarakat dan bersungguh-sungguh mengalu-alukan bantuan pendidikan yang ditawarkan oleh Yayasan RYTHM dan ECOMY.

 

Ketua suku Bateq yang dikenali sebagai Tok Batin Hussin berkongsi, “Kami mengemukakan permintaan untuk menubuhkan Sekulah Bateq dengan matlamat untuk memperbaiki masa depan kami sebagai masyarakat.

 

"Sebelum ini tiada peluang untuk menghantar anak-anak ke sekolah dan pada masa ini majoriti kanak-kanak tidak boleh membaca dan menulis.

 

"Ini menjejaskan kebolehpasaran kami walaupun peluang untuk mendapatkan pekerjaan yang sangat diperlukan akan datang, menjadikannya sangat sukar bagi kami untuk mencari rezeki yang layak.

 

"Dengan mendidik anak-anak kita, kita boleh meningkatkan peluang pekerjaan tetap dan meningkatkan keyakinan mereka untuk menghadapi masa depan dengan mudah. Harapan saya ialah Sekulah Bateq akan menjadi satu langkah ke arah memajukan kehidupan kita dalam jangka panjang,” katanya.

 

Suku Bateq, seperti kebanyakan masyarakat Orang Asli di Malaysia telah menghadapi pelbagai halangan kepada pendidikan berikutan akses lokasi yang sukar, sambungan internet dan infrastruktur lemah – kerana kebanyakan kampung ini terletak jauh di dalam hutan – kepada kekurangan sumber kewangan, pendidikan bahan dan juga dokumentasi pengenalan yang menghalang kemasukan mereka ke sekolah kebangsaan.

 

 

rhythm
Sekulah Bateq bertujuan membantu anak-anak masyarakat Orang Asli mengatasi halangan pendidikan untuk meningkatkan taraf hidup

 

 

Program anak angkat komuniti Sekulah Bateq oleh Yayasan RYTHM dan ECOMY berusaha untuk membantu mereka mengatasi beberapa halangan ini untuk mengakses pendidikan asas.

 

Modul-modul akademik itu direka bentuk dengan berunding dengan Tok Batin Hussin dan ahli kaumnya untuk memastikan kerelevanan modul program dengan keperluan komuniti mereka.

 

Sebagai contoh, program ini akan merangkumi kemahiran asas membaca, menulis, dan mengira serta pendidikan kebersihan, keselamatan, dan amalan kehidupan harian yang selamat dan sihat yang lain untuk memenuhi keperluan semasa untuk meningkatkan kesedaran tentang kepentingan sanitasi dan kebersihan dalam kalangan kanak-kanak dalam masyarakat.

 

Penglibatan ahli komuniti Bateq dalam reka bentuk modul akademik merupakan faktor penting kepada program ini, kerana kajian telah menunjukkan bahawa salah satu halangan utama kanak-kanak Orang Asli untuk mencapai pendidikan adalah persepsi masyarakat terhadap pendidikan arus perdana yang cenderung untuk mengabaikan nuansa budaya orang asli.

 

Kebanyakan guru sekolah arus perdana tidak dapat bertutur atau memahami pelbagai bahasa ibunda dan dialek Orang Asli yang membawa kepada jurang yang ketara kerana kanak-kanak Orang Asli tidak memahami bahasa tersebut. Terhumban ke kawasan asing ditambah pula dengan halangan bahasa menghalang kemajuan kanak-kanak Orang Asli di sekolah kebangsaan.

 

 

rhythm

 

 

Malah, kajian mendapati kira-kira 50% pelajar Orang Asli tidak bersekolah menengah kerana separuh daripada mereka berhenti sekolah sejurus tamat sekolah rendah. Hanya dianggarkan 30% kanak-kanak daripada suku Orang Asli ini menamatkan pendidikan mereka.

 

Kadar keciciran yang tinggi di sekolah menengah juga bermakna sangat sedikit pelajar Orang Asli yang berjaya ke pendidikan tinggi. Dengan kekurangan akses kepada pendidikan, tidaklah menghairankan bahawa hampir semua (99.29%) Orang Asli di Malaysia berada dalam kumpulan pendapatan 40% (B40) terbawah.

 

Pengasas dan Presiden ECOMY, Andrew Sebastian berkata, sesetengah masyarakat Orang Asli bertahan dengan purata isi rumah bulanan serendah RM300, menjadikan mereka penduduk miskin tegar negara.

 

"Jadi, kita perlu mula melakukan sesuatu untuk membantu mereka, terutamanya kerana mereka mencari pertumbuhan dan pembangunan ini untuk diri mereka sendiri.

 

"Permintaan sokongan pendidikan oleh Tok Batin Hussin dan kaumnya adalah satu yang tidak dapat kami tolak kerana tanpa akses kepada pendidikan yang sewajarnya, ramai daripada masyarakat Orang Asli ini akan terus terperangkap dalam kitaran ganas kemiskinan di mana mereka berjuang untuk berdikari,” katanya.

 

 

rhythm

 

 

Program anak angkat komuniti Sekulah Bateq kolaboratif RYTHM Foundation & ECOMY yang dilancarkan pada 4 Julai lalu, bertujuan mengurangkan jurang pendidikan yang ketara yang wujud sebagai langkah ke arah meningkatkan taraf sosioekonomi dan taraf hidup suku Bateq di Kuala Tahan.

 

Projek itu akan menyediakan kelas akademik untuk 20 murid prasekolah dan 10 murid sekolah rendah rendah dari suku Bateq, yang akan dikendalikan oleh beberapa guru sekolah arus perdana yang berpengalaman dengan budaya Orang Asli, termasuk seorang guru berketurunan Orang Asli juga.

 

Langkah ini bertujuan untuk membantu mewujudkan persekitaran pembelajaran yang biasa dan selesa di mana pelajar boleh belajar dengan berkesan dalam suasana semula jadi yang relevan dengan gaya hidup dan budaya mereka dalam bahasa mereka sendiri dan dengan cara yang sesuai dengan kaedah pengajaran dan pembelajaran budaya mereka untuk memastikan impak positif sosial yang semaksimum mungkin.

 

Projek `Sekulah Bateq' berharap dapat memudahkan peralihan pelajar dari satu peringkat pendidikan ke peringkat seterusnya dengan harapan dapat menyediakan mereka yang berpotensi memasuki sistem pendidikan arus perdana.

 

 

rhythm
Majoriti kanak-kanak dari suku Bateq di Kampung Kuala Atok tidak boleh membaca dan menulis, tetapi Sekulah Bateq berharap dapat mengubahnya.

 

 

Dalam jangka panjang, projek ini juga bertujuan untuk mengadakan lawatan ke sekolah arus perdana bersama pelajar dan ibu bapa mereka untuk menggalakkan pendaftaran dan pengekalan.

 

Ketua Yayasan RYTHM, Santhi Periasamy berkongsi, “Adalah penting untuk kami memulakan usaha tepat pada masanya untuk meningkatkan akses pendidikan untuk kanak-kanak Orang Asli di Malaysia, terutamanya memandangkan data UNICEF menunjukkan bahawa prospek pendapatan adalah lebih baik untuk kanak-kanak yang mampu sekolah menengah paling kurang.

 

"Kami optimis dengan projek ini bersama ECOMY untuk membantu komuniti Bateq, kerana kami telah melihat pencapaian yang mengagumkan melalui program pengangkatan berterusan yang serupa dengan rakan kongsi kami di Sabah.

 

"Dan kami berharap dapat menghasilkan semula kejayaan ini dengan suku Bateq di Pahang untuk membawa kami lebih dekat dengan dunia dengan akses yang sama rata kepada pendidikan berkualiti untuk semua pelajar daripada masyarakat pelbagai budaya yang wujud di Malaysia,” kata beliau. - DagangNews.com