Public Bank sediakan bantuan 24 jam tangani scammers | DagangNews Skip to main content

Public Bank sediakan bantuan 24 jam tangani scammers

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 29 Sept - Public Bank Bhd sedang meningkatkan keselamatan perbankan untuk pelanggan memandangkan trend penipuan dan scammers yang semakin meningkat.

 

Public Bank berkata langkah lanjut yang perlu diambil termasuk menyediakan bantuan 24 jam kepada pelanggan melalui Unit Pengurusan Kesnya.

 

"Unit ini mempunyai kakitangan yang terlatih dan berpengalaman untuk menyediakan bantuan yang diperlukan dan tepat pada masanya kepada pelanggan yang terjejas.

 

"Memandangkan masa adalah penting, kakitangan Public Bank akan sedia membantu anda 24/7," kata pengarah urusan dan ketua pegawai eksekutif Public Bank Tan Sri Tay Ah Lek.

 

Setelah menerima laporan penipuan atau penipuan, akses kepada Perbankan Internet PBe pelanggan dan Perbankan Mudah Alih PB engage akan dihentikan serta-merta.

 

Ini akan menghalang pemindahan tanpa kebenaran selanjutnya sementara bank mempercepatkan pemulihan dana yang dicuri.

 

Sejak Mac tahun ini, pelanggan juga boleh menyahaktifkan sendiri akses mereka kepada Perbankan Internet PBe dan PB melibatkan Perbankan Mudah Alih dalam keadaan sedemikian melalui halaman log masuk PBe.

 

Bank itu berkata pengaktifan semula hanya boleh dilakukan di cawangan atau oleh kakitangan di Unit Pengurusan Kes dengan pengesahan yang diperlukan.

 

“Kekal berwaspada adalah penting dan Public Bank juga telah meningkatkan usahanya untuk melindungi akaun pelanggan dengan memperkenalkan satu siri langkah balas dalam sistem pengesanan dan pencegahan penipuan berdasarkan modus operandi penipuan dan penipuan yang berkembang.

 

"Sistem ini akan mengesan transaksi mencurigakan dan tidak normal yang dilakukan pada akaun pelanggan dan ia sentiasa disemak bagi menentukan keberkesanannya.

 

"Pelanggan yang berpindah kepada mana-mana benefisiari baharu melalui PBe dan PB engage juga akan digesa dengan mesej amaran untuk memaklumkan pelanggan supaya lebih berhati-hati sebelum meneruskan pemindahan," kata bank itu.

 

Di samping itu, Public Bank telah menggunakan kaedah pengesahan yang lebih selamat melalui token keselamatan aplikasi mudah alih yang dikenali sebagai PB SecureSign (PBSS) pada Perbankan Mudah Alih PB engage sejak Ogos 2020 yang boleh menentang salah satu taktik penipuan oleh scammer menggunakan Kit Pakej Android (APK). 

 

PBSS hanya boleh mengikat satu peranti mudah alih dengan proses pengaktifan yang ketat di mana pelanggan yang telah mendaftarkan PBSS pada PB engage mereka dikehendaki mengaktifkannya melalui Cawangan, ATM atau dengan menghubungi Sokongan Pelanggan PBe.

 

Public Bank juga akan membolehkan kelulusan transaksi melalui aplikasi PB SecureSign untuk Perbankan Internet PBe menjelang Oktober 2022.

 

Sama seperti PB engage, pelanggan dengan PBSS diaktifkan boleh meluluskan transaksi dalam kaedah pengesahan yang lebih selamat.

 

Ini akan menggantikan Kod Pengesahan PBe (PAC) melalui SMS yang akhirnya akan dihapuskan secara berperingkat, kata Public Bank. - DagangNews.com