Pembelajaran Digital pasca pandemik COVID-19, apa langkah Kementerian Pendidikan? | DagangNews Skip to main content

Pembelajaran Digital pasca pandemik COVID-19, apa langkah Kementerian Pendidikan?

Walaupun pembelajaran dalam talian mungkin tidak menggantikan buku teks tradisional, ia boleh membantu guru dan pelajar melangkah lebih jauh.
Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR

MALAH sebelum COVID-19, terdapat pertumbuhan dan penggunaan yang tinggi dalam teknologi pendidikan, dengan pelaburan pembelajaran digital global mencecah AS$18.66 bilion pada 2019 dan keseluruhan pasaran untuk pendidikan dalam talian diunjurkan mencecah AS$350 bilion menjelang 2025.

 

Sama ada aplikasi bahasa, tunjuk ajar maya, alat persidangan video atau perisian pembelajaran dalam talian, terdapat peningkatan yang ketara dalam penggunaan sejak COVID-19.

 

Pembelajaran digital ialah sebarang jenis pembelajaran yang disertakan dengan teknologi atau amalan pengajaran yang menggunakan teknologi secara berkesan. Ia merangkumi aplikasi spektrum amalan yang luas, termasuk pembelajaran gabungan dan maya.

 

E-pembelajaran ialah pembelajaran dengan menggunakan media elektronik dan ia hanya membenarkan pembelajaran melalui internet. Pembelajaran digital bermaksud pembelajaran menggunakan teknologi era digital (komputer, peranti mudah alih, internet, dan lain-lain) yang boleh menyediakan pelbagai penyelesaian untuk meningkatkan pengetahuan dan prestasi dalam kehidupan sebenar.

 

Walaupun pembelajaran dalam talian mungkin tidak menggantikan buku teks tradisional, ia boleh membantu guru dan pelajar melangkah lebih jauh.

 

Sehingga 2020, pembelajaran bersemuka dalam bilik darjah fizikal merupakan medium utama pendidikan bagi kebanyakan sekolah di negara ini.

 

Kemunculan COVID-19 mencetuskan huru-hara dalam sistem pendidikan kerana sekolah ditutup dan guru dan pelajar sama-sama berebut untuk menyesuaikan diri dengan pengajaran dan pembelajaran berasaskan rumah (PdPR). Beban kerja guru meningkat dua kali ganda dalam sekelip mata, dan pelajar mula hilang minat dalam pelajaran mereka.

 

Tetapi sementara emosi yang dominan pada masa ini kelihatan seperti tekanan, di sana sini, kisah kejayaan muncul bersama naratif yang berlaku.

 

Kesukaran awal yang dialami dalam mengalihkan kelas fizikal ke kelas maya. Ia pada mulanya sukar kerana seperti biologi adalah subjek yang sangat praktikal.

 

 

fudzail

 

 

Ramai selesa mengendalikan kelas fizikal, jadi terpaksa melatih diri  sebagai seorang guru, keyakinan harus ada. Tetapi pelajar matrikulasi sangat pantas merujuk kepada kebolehan mereka menyesuaikan diri dengan keadaan.

 

Platform digital yang ditubuhkan untuk tujuan pembelajaran dalam talian juga membantu pelajarnya mengikuti kelas mereka. Penutupan sekolah telah menimbulkan beberapa masalah dalam kalangan pelajarnya yang tidak biasa dengan peranti digital.

 

Namun, pada akhirnya, mereka berjaya mengatasi kesukaran ini.

 

Cabaran di kawasan luar bandar, pelajar bergelut hanya untuk mencari huruf pada papan kekunci. Tetapi mereka sentiasa teruja dan sentiasa bertanya bagaimana mereka boleh menggunakan Chromebook. Ini menyedarkan bahawa selagi kita memberi mereka peluang dan ruang, mereka akan menggunakannya.

 

Kaedah PdPR membolehkan pelajar yang lebih tertutup untuk meluahkan perasaan di dalam kelas. Lebih sukar untuk mendapatkan maklum balas daripada pelajar sedemikian dalam persekitaran fizikal.

 

Tetapi tahun lepas beberapa aktiviti dan tugasan permainan dalam talian kepada mereka, dan kumpulan pelajar ini yang memendam rasa. Mereka adalah orang pertama yang menyiapkan tugasan.

 

Pembelajaran dalam talian telah menjadikan pelajarnya lebih berminat dalam pelajaran mereka, dan dalam memanfaatkan sepenuhnya sumber digital dan maya yang tersedia.

 

 

Wasiyyah

 

 

Pembelajaran dalam talian telah menjadi platform terbaik untuk mata pelajaran sains.

 

Hanya perlu menggesa mereka untuk mencari beberapa maklumat, dan mereka akan melakukan carian di Google. Mereka boleh mendapatkan maklumat terkini tentang subjek, dan mereka mengadakan sesi webinar dengan pelajar dari kolej lain.

 

Buku teks

Tetapi ini tidak bermakna buku teks tidak lagi relevan. Teknologi digital adalah bonus dan boleh digunakan sebagai alat sokongan.

 

Buku teks tidak menyediakan semua maklumat dan lebih menjadi panduan kepada pelajar. Buku teks menyediakan pautan dan kod QR, dan guru membimbing pelajar untuk meneroka subjek di luar buku teks.

 

Di luar negara, sebagai tindak balas kepada permintaan yang ketara, banyak platform pembelajaran digital dalam talian menawarkan akses percuma kepada perkhidmatan mereka, termasuk platform seperti BYJU'S, sebuah firma tunjuk ajar dalam talian dan teknologi pendidikan yang berpangkalan di Bangalore yang diasaskan pada 2011, yang kini merupakan syarikat pembelajaran digital yang paling bernilai tinggi di dunia.

 

Sejak mengumumkan kelas langsung percuma pada aplikasi Think and Learn, BYJU telah menyaksikan peningkatan 200% dalam bilangan pelajar baharu yang menggunakan produknya.

 

Sementara itu, bilik darjah Tencent telah digunakan secara meluas sejak pertengahan Februari selepas kerajaan China mengarahkan suku bilion pelajar sepenuh masa menyambung semula pengajian mereka melalui platform dalam talian.

 

Ini menghasilkan "pergerakan dalam talian" terbesar dalam sejarah pendidikan dengan kira-kira 730,000, atau 81% pelajar K-12, menghadiri kelas melalui Tencent K-12 Online School di Wuhan.

 

 

volatiliti

 

 

Syarikat lain memperkukuh keupayaan untuk menyediakan kedai sehenti untuk guru dan pelajar.

 

Sebagai contoh, Lark iaitu suite kerjasama berpangkalan di Singapura yang pada mulanya dibangunkan oleh ByteDance sebagai alat dalaman untuk memenuhi pertumbuhan eksponennya sendiri, mula menawarkan guru dan pelajar masa persidangan video tanpa had, keupayaan auto-terjemahan, pengeditan bersama masa nyata kerja projek , dan penjadualan kalendar pintar, antara ciri lain.

 

Untuk melakukannya dengan cepat dan dalam masa krisis, Lark meningkatkan infrastruktur pelayan global dan keupayaan kejuruteraannya untuk memastikan sambungan yang boleh dipercayai.

 

Penyelesaian pembelajaran jarak jauh Alibaba, DingTalk, perlu bersedia untuk kemasukan yang sama.

 

Untuk menyokong kerja jauh berskala besar, platform menggunakan Alibaba Cloud untuk menggunakan lebih daripada 100,000 pelajar hanya dalam masa dua jam bulan lepas – menetapkan rekod baharu untuk pesat pengembangan kapasiti.

 

Beberapa daerah sekolah membentuk perkongsian unik, seperti antara The Los Angeles Unified School District dan PBS SoCal/KCET untuk menawarkan siaran pendidikan tempatan, dengan saluran berasingan memfokuskan pada umur yang berbeza dan pelbagai pilihan digital.

 

 

volatiliti

 

 

Organisasi media seperti BBC juga memperkasakan pembelajaran maya; Bitesize Daily, yang dilancarkan pada 20 April, menawarkan 14 minggu pembelajaran berasaskan kurikulum untuk kanak-kanak di seluruh UK dengan selebriti seperti pemain bola sepak Manchester City Sergio Aguero mengajar beberapa kandungan.

 

Begitulah, dengan pembelajaran digital, dunia tidak akan sama lagi. Sebagai orang tua, semua ini sungguh menarik minat kerana pembelajaran fizikal semakin berkurangan, dan bagaimana pembelajaran digital di Malaysia?

 

Saya tidak pasti dan menanti Kementerian Pendidikan untuk bertindak serta menyelidik pembelajaran digital pada kanak-kanak sekolah. - DagangNews.com

 

fudzail

 

fudzail

 

fudzail