New Zealand buka semula universiti untuk pelajar luar negara | DagangNews Skip to main content

New Zealand buka semula universiti untuk pelajar luar negara

Bandar raya Auckland di waktu senja. Gambar oleh Photo Sulthan Auliya
Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR

INDUSTRI pendidikan antarabangsa New Zealand akan disambung semula sepenuhnya pada 31 Julai depan apabila sempadannya dibuka dua bulan lebih awal daripada jadual asal, dengan mengetatkan kebenaran kerja selepas belajar.

 

Kerajaan New Zealand telah membenarkan kemasukan semula pelajar antarabangsa, yang kini boleh memohon visa.

 

Saya sebagai bekas pelajar New Zealand mengalu-alukan dan mahu kembali semula selepas 30 tahun dan tiga kali melawat pasca ijazah. Dengan mutu pembelajaran yang tinggi, ia dapat memantapkan pengalaman dalam pendidikan peringkat ijazah.

 

Wellington juga telah mengetatkan hak kerja selepas belajar dan mengenakan keperluan pembuktian yang lebih ketat yang menunjukkan bahawa bakal pelajar mampu tinggal, sebagai sebahagian daripada pengimbangan semula imigresen yang lebih luas yang direka untuk mengalihkan fokus daripada kuantiti kepada kualiti.

 

Perubahan itu akan memberi penekanan kepada pembelajaran dan bukannya penghijrahan yang berlaku sebelum ini.

 

New Zealand tidak akan kembali kepada pendekatan volum melebihi nilai yang menjadi pintu belakang untuk menetap bagi pekerja asing berkemahiran rendah dan bergaji rendah, yang ketika itu berisiko dieksploitasi.

 

Pembukaan semula sempadan yang pantas akan menandakan pencapaian penting bagi pengendali pendidikan antarabangsa, yang kini boleh mula membina semula secara mampan.

 

Pengumuman itu membawa kepastian yang amat diperlukan kepada pelajar yang terkandas di luar pesisir akibat penutupan sempadan lebih dua tahun.

 

Pelajar kini boleh yakin untuk kembali tepat pada masanya untuk permulaan tahun akademik 2023, selagi pihak berkuasa New Zealand terbukti dapat memproses permohonan visa dengan lancar.


 

fudzail
Bandar Wellington dari Kampus Victoria University Kelburn. Gambar oleh Sanjeev Bothra

 


Sesetengah pelajar mungkin boleh memulakan pengajian mereka pada akhir tahun ini, walaupun kebanyakannya bergelut untuk sampai ke New Zealand tepat pada masanya untuk permulaan semester kedua universiti pada bulan Julai.

 

Pelajar biasanya tiba  hingga lima bulan selepas mendapat tempat universiti, meluangkan masa untuk bekerja melalui keperluan visa, membuat urusan perjalanan dan mengatur kewangan mereka.

 

New Zealand mengenakan syarat keperluan pembuktian kos sara hidup, dengan pelajar pengajian tinggi yang masuk kini dikehendaki mempunyai akses kepada NZ$20,000. Meningkat daripada NZ$15,000 pada masa ini.

 

Penanda aras lebih tinggi daripada NZ$20,000 akan lebih sukar untuk pelajar.

 

New Zealand juga akan melarang graduan asing memohon lebih daripada satu visa kerja selepas belajar. Negara itu akan memansuhkan hak kerja pasca pengajian untuk graduan dengan kelayakan sub-sarjana muda, melainkan mereka berkaitan dengan 20 pekerjaan dalam senarai hijau baharu bidang kekurangan kemahiran dalam penjagaan kesihatan, kejuruteraan, perdagangan, teknologi dan pengajaran.

 

Pendaftaran antarabangsa di universiti New Zealand telah merosot ke paras kira-kira 30 peratus daripada tahap pra-COVID selepas terbukti memberangsangkan secara tidak dijangka pada 2021.

 

Kerajaan New Zealand mempunyai banyak perkara yang perlu dilakukan di mana negara pesaing utama seperti Amerika, UK, Kanada dan Australia telah dibuka semula kepada pelajar antarabangsa tahun lepas.

 

Pakej perubahan baharu akan membolehkan proses imigresen yang dipermudahkan dengan ketara, lanjutan visa, dan senarai hijau baharu bagi peranan yang sukar diisi yang bertujuan untuk menarik dan mengekalkan pekerja berkemahiran tinggi untuk mengisi kekurangan kemahiran.


 

fudzail
University of Otago, North Dunedin, New Zealand. Gambar oleh Don T

 

 

Pembukaan semula itu akan membolehkan sektor pendidikan antarabangsa mula membina semula secara mampan.

 

Lebih 5,000 pelajar antarabangsa telah pun disahkan masuk sebagai sebahagian daripada pengecualian sempadan sebelum ini, bermakna mereka boleh berada di sini menjelang pertengahan Julai.

 

Kerajaan New Zealand telah membuat perubahan kepada dasar untuk memastikan negara terus menarik apa yang disebut sebagai pelajar tulen.

 

Pelajar yang mendaftar dalam kursus peringkat bukan ijazah tidak lagi akan mendapat hak kerja selepas belajar, melainkan mereka mengisi kekurangan yang ditentukan dan pekerjaan mahir.

 

Pada masa yang sama mengehadkan tempoh peluang kerja selepas belajar untuk mencerminkan tempoh pengajian pelajar.

 

Ini bermakna pelajar yang telah belajar selama 30 minggu tidak lagi layak untuk bekerja sehingga tiga tahun di New Zealand. Pelajar sarjana dan PhD akan mengekalkan hak untuk bekerja sehingga tiga tahun selepas pengajian.

 

Pelajar juga tidak akan dapat memohon visa pasca pengajian kedua di New Zealand.

 

Masa depan bakal berbeza dengan tidak akan kembali kepada pendekatan volum atas nilai nasional yang menjadi pintu belakang bagi pekerja asing berkemahiran rendah dan bergaji rendah, yang ketika itu berisiko dieksploitasi.

 

 

fudzail
Naik keretapi di Wellington. Gambar oleh Jil Beckmann

 

 

New Zealand tidak akan kembali kepada pendekatan volum atas nilai nasional yang menjadi pintu belakang untuk terus tinggal di negara itu.

 

Terus komited untuk pergi ke dunia untuk menjual pendidikan antarabangsa New Zealand dan tawaran yang menarik. Universiti tidak sabar untuk mendengar lebih lanjut mengenai perkara ini dan penyegaran semula strategi pendidikan antarabangsa yang lebih luas.

 

Langkah itu bermakna pelajar antarabangsa akan beralih daripada belajar dalam talian kepada belajar secara bersemuka. Ini satu cabaran yang institusi lebih gembira untuk mengambilnya.

 

Pelajar antarabangsa menambah kepelbagaian dan kekayaan kepada kampus  serta memainkan peranan penting dalam penyelidikan dan dalam tenaga kerja di luar universiti.

 

Mereka juga memberi sumbangan sebenar kepada komuniti kampus serta masyarakat dan universiti sangat gembira melihat mereka kembali.

 

Sebagai pasaran eksport keempat terbesar negara yang menyumbang kira-kira $5.1 bilion dalam aktiviti ekonomi pra-COVID, New Zealand kini mempunyai banyak yang perlu dilakukan.

 

Pengambilan pelajar universiti antarabangsa pada tahun 2021 secara tidak dijangka adalah 72% daripada tahap pra-COVID, tetapi tahun ini mereka berada pada sekitar 30%.

 

Namun New Zealand dan universiti tetap menarik untuk pelajar antarabangsa. Semua universiti disenaraikan dalam 500 teratas daripada lebih 18,000 universiti di seluruh dunia dan New Zealand sangat mesra, inklusif dan selamat dengan persekitaran semula jadi yang menakjubkan merupakan faktor penting dalam membuat keputusan pelajar antarabangsa.

 

 

fudzail
Set Filem Hobbiton di Matamata, New Zealand. Gambar Nate Johnston

 

 

New Zealand mempunyai jenama pendidikan antarabangsa yang kukuh dan dianggap secara universal sebagai tempat yang pelajar ingin datang untuk belajar. Ia memperkayakan serta menghubungkan dengan dunia, dan mengukuhkan reputasi di luar pesisir.

 

Merasa rindu dengan kerancakan dan kepelbagaian yang mereka tambahkan kepada komuniti  baik di kampus mahupun di luar.  Ramai tidak sabar-sabar untuk melihat sekali lagi percampuran sudut pandangan dan pengalaman pembelajaran yang dipertingkatkan yang datang apabila anda menyatukan orang dari pelbagai budaya dan latar belakang.

 

Seperti saya yang merasa rindu pada kecantikan dan keindahan New Zealand setelah lima tahun menumpang sebagai pelajar antarabangsa dan diberi visa penduduk tetap sebanyak dua kali.

 

Saya akan kembali ke New Zealand untuk bertemu rakan-akan yang masih ramai di sana. - DagangNews.com