Metaverse menjadi realiti, bersediakah Malaysia? | DagangNews Skip to main content

Metaverse menjadi realiti, bersediakah Malaysia?

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

 

WALAUPUN masih di peringkat awal, metaverse perlahan-lahan menjadi realiti yang tidak dapat dielakkan dan diunjurkan menjadi pasaran AS$800 bilion menjelang 2024.

 

Dekad yang lalu telah menyaksikan kemunculan teknologi blockchain dan aset digital dimana semuanya bertujuan untuk memusatkan komuniti, mendemokrasikan akses kepada pelaburan, dan membolehkan orang ramai melabur pada masa hadapan.

 

Di bawah tema desentralisasi, memasuki metaverse, platform teknologi besar seterusnya yang bertujuan untuk merangkumi dan menyatukan semua elemen digital ini yang sudah semakin terkenal dalam talian.

 

Alam dalam talian yang mengasyikkan akan menggabungkan pelbagai elemen teknologi, termasuk realiti maya, realiti tambahan dan video di mana pengguna hidup dalam alam digital.

 

Sekali gus menyatukan alam fizikal dan digital dalam apa yang ditetapkan sebagai evolusi seterusnya internet dan sosial rangkaian.

 

Dalam dorongan besar, Mark Zuckerberg mengumumkan pada Oktober tahun lalu bahawa Facebook telah menjenamakan semula kepada 'Meta' untuk mencerminkan fokus dan komitmen baharunya untuk membina metaverse.

 

Walau bagaimanapun, firasat metaverse sudah wujud dan boleh disaksikan dalam dunia permainan dalam talian seperti Fortnite, Minecraft dan Roblox.


 

minecraft

 


Idea metaverse bukanlah baharu dan langkah seterusnya dalam evolusi internet. Daya tarikan semasanya sebahagian besarnya disebabkan oleh peningkatan NFT dan penggunaan teknologi web3, yang memberi orang ramai pandangan ke dalam dunia kemungkinan yang tidak terhingga.

 

Ringkasnya, metaverse adalah seperti berada DALAM internet bukan DI internet seperti kita sekarang.

 

Kita boleh menjadi pengguna aktif dan penyumbang dalam ekonomi metaverse daripada hanya menjadi penerima dalam model terpusat yang kita ada sekarang.

 

Modal teroka dan pengurus kekayaan memasuki perlumbaan, dengan orang-orang seperti Cathy Wood, Grayscale dan Morgan Stanley membuat spekulasi jumlah pasaran yang boleh ditangani metaverse.

 

Perisikan Bloomberg menganggarkan bahawa metaverse itu boleh menjadi peluang pasaran AS$800 bilion menjelang 2024, menonjolkan peluang hasil besar yang terdapat dalam sektor ini dan menarik pembuat permainan dalam talian, rangkaian sosial dan peneraju teknologi lain untuk mengikuti trend.

 

Landskap maya metaverse yang mengasyikkan menawarkan peluang perniagaan yang menguntungkan kepada syarikat yang berhadapan dengan pengguna.

 

Daripada platform permainan seperti Fortnite (Epic Games) kepada Roblox, yang telah merevolusikan cara orang bermain dan berinteraksi dalam tetapan maya, kepada jenama tradisional seperti Nike dan Ferrari yang memasuki ruang metaverse. Ini melihat banyak keghairahan dari semua sudut.


 

fudzail

 


Memandangkan interaksi maya terus menjadi perkara biasa, didorong oleh wabak global dan berbilion-bilion dolar dipam ke dalam metaverse, interaksi akan menjadi tidak dapat dielakkan dalam ruang digital pada masa hadapan.

 

Walaupun Zuckerberg menganggarkan mungkin mengambil masa lima hingga 10 tahun sebelum ciri utama metaverse menjadi arus perdana, perkembangan utama sedang giat berlaku di seluruh dunia.

 

Kita masih menunggu kemajuan di seluruh Malaysia.

 

Konsert, konklaf, pertunjukan fesyen, perjumpaan masih banyak lagi yang berkaitan dengan metaverse. Tetapi percaya jenama tidak boleh hanya melompat pada kereta muzik dan meniru realiti dalam metaverse. Sebaliknya, mereka harus menolak sempadan mereka, berinovasi dan memberi pelanggan pengalaman yang tidak dapat ditandingi dalam realiti.

 

Itu semua akan berubah.

 

Dengan ini, pengguna boleh berjalan-jalan di dunia maya, bermain permainan, malah menghadiri mesyuarat kerja dengan rakan sekerja, semuanya semasa berada dalam keselesaan rumah mereka sendiri.


 

fudzail

 


Walaupun begitu mengagumkan, visi Meta tentang metaverse boleh menjadi satu yang berbahaya kerana Meta akan dibangunkan, dan peraturannya dikuatkuasakan, oleh sebuah syarikat yang mempunyai sejarah yang tersusun dalam hal privasi pengguna dan perlindungan data.

 

Di samping itu, walaupun ia akan membolehkan pengguna mempunyai beberapa hak pemilikan digital, ia selalunya akan menjadi taman berdinding, dengan Meta menentukan cara dan perkara yang boleh dan tidak boleh dilakukan oleh pengguna.

 

Meta akan dipenuhi dengan iklan yang mempromosikan produk mereka yang membayar paling banyak, dan menuai data pengguna secara tidak betul untuk meningkatkan keuntungannya.

 

Ini bukan metaverse yang kita layak.

 

Lebih yakin tentang pemain metaverse berasaskan kripto seperti Decentraland, Sandbox, Somnium Space dan Treeverse yang mula membangunkan versi metaverse mereka lebih awal. Ini juga berada dalam peringkat baru lahir atau embrio.

 

Metaverses ini membolehkan pengguna mereka memiliki plot tanah maya dan mengisinya dengan aset digital dan juga membangunkan pengalaman pilihan.

 

Untuk bermain permainan ini, mereka boleh mengenakan bayaran kepada mereka yang ingin bermain. Jika permainan menjadi popular dan pengguna berpusu-pusu kepadanya, ini boleh menjadi sumber pendapatan pasif untuk pemilik tanah.

 

Begitu juga, seseorang boleh membeli sebidang tanah di Decentraland dan menubuhkan pusat beli-belah maya yang boleh menempatkan kedai maya yang menjual barangan digital dalam bentuk token atau NFT yang tidak boleh digunakan.


 

fudzail

 


Setiap kali seseorang membeli barangan digital di sini, pemilik tanah akan mendapat potongan daripada keuntungan.

 

Walaupun metaverse masih berkembang, pengumuman Meta pasti akan memberikannya dorongan besar ke hadapan.

 

Sama seperti kita mempunyai hak harta fizikal dan keupayaan untuk memperoleh pendapatan menggunakan hak tersebut di dunia nyata, metaverse masa depan harus memberi kita, penggunanya, hak harta digital dan keupayaan untuk memperoleh pendapatan menggunakan hak tersebut.

 

Pada masa hadapan ini, daripada merenung berjam-jam ke dalam komputer riba dan telefon pintar kami semasa menyemak imbas Instagram atau bermain Call of Duty dengan rakan atau menghadiri persidangan Zoom bersama rakan sekerja, kami akan membawa set kepala realiti maya yang membawa ke metaverse yang mengasyikkan. Membolehkan untuk melakukan semua ini dan banyak lagi dengan cara yang anehnya akan terasa lebih semula jadi.

 

Tetapi terdapat banyak yang dipertaruhkan. Kita perlu memastikan bahawa tidak seperti hari ini di mana Google, Meta (Facebook), Apple, Microsoft dan Amazon telah menjadi penjaga pintu de facto internet dan menggunakan begitu banyak kawalan ke atas kehidupan kita. Metaverse yang akan datang memberikan kawalan kembali kepada kita sebagai pengguna.

 

Metaverse sudah wujud melalui permainan, animasi dan realiti maya.


 

fudzail

 


Bagi negara seperti Malaysia, kadar pengambilan dijangka lebih perlahan kerana lebih kepada pengikut daripada inovator.

 

Untuk mempercepatkan metaverse, infrastruktur yang betul seperti lebar jalur yang betul adalah penting.

 

Walau bagaimanapun dengan lebih banyak syarikat memasuki pasaran, metaverse akhirnya akan menjadi mampu milik untuk orang ramai, yang akan menjadi rahmat bagi pengguna media sosial.

 

Terdapat beberapa realiti yang perlu diketahui tentang teknologi maya ini. Lebih ramai orang akan dipautkan melalui telefon pintar mereka supaya pengguna perlu dididik tentang cara menggunakannya dengan sewajarnya.

 

Menjangkakan sektor perjudian menjadi antara yang pertama menggunakan metaverse. Namun begitu akan menjadi masa depan bagi sektor lain seperti pendidikan dan latihan, pelancongan dan e-dagang.

 

Kita seharusnya dapat menentukan bagaimana metaverse berkembang dan lebih penting lagi, memiliki kepingan metaverse sendiri.

 

Dan kita perlu memperkasakan diri untuk masa depan yang sudah ada di depan pintu. – DagangNews.com