Margin keuntungan Duopharma berisiko terjejas jika ringgit terus melemah | DagangNews Skip to main content

Margin keuntungan Duopharma berisiko terjejas jika ringgit terus melemah

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 6 Sept - Duopharma Biotech Berhad berdepan risiko penurunan margin untung kasar antara 1% hingga 2% sekiranya nilai ringgit terus melemah pada suku akan datang.

 

CGS-CIMB Research berkata, kenaikan kos bagaimanapun akan dipindahkan sebahagiannya kepada sektor swasta (kenaikan progresif untuk produk pegguna terpilih) dan awam.

 

"Kami percaya unjuran yang dibuat untuk margin keuntungan kasar menguncup daripada 1HFY22 sebanyak 44.2% kepada 41.3% untuk FY22 sudah cukup menggambarkan kesan tekanan dan campuran jualan insulin yang lebih tinggi kepada kerajaan (margin rendah) pada 2HFY22," katanya dalam satu nota kajian hari ini.

 

Firma itu berkata, hasil penjagaan kesihatan pengguna (CHC) meningkat sedikit dari tahun ke tahun kepada RM81 juta (22% daripada jumlah keseluruhan) pada 1HFY22, dengan jualan bulan ke bulan mendatar antara Julai dan Ogos 2022.

 

Katanya, ia melepasi jangkaan kumpulan kerana mereka menjangkakan jualan CHC akan berkurangan selepas negara melangkah masuk ke fasa endemik COVID-19.

 

"Kami percaya CHC akan menjadi pemacu hasil dan pendapatan untuk kumpulan dalam jangka sederhana, memandangkan pertumbuhan permintaan struktur (pasaran CHC tempatan masih kurang ditembusi) dan pengiktirafan jenama yang kukuh.

 

"Kami juga mengetahui bahawa produk Champs berjaya mengatasi pesaingnya Appeton daripada Kotra dalam pasaran vitamin C untuk kanak-kanak," katanya.

 

Sementara itu, hasil eksport terus berdepan cabaran gangguan rantaian bekalan dan isu logistik seperti kadar pengangkutan yang dinaikkan (telah berkurangan tetapi masih jauh melebihi paras pra COVID-19) dan ketersediaan kapal yang terhad.

 

Katanya, kumpulan itu mengalihkan sebahagian daripada tenaga kerja daripada bahagian itu untuk memberi fokus kepada bekalan tempatan selepas kekurangan bekalan ubat, baru-baru ini.

 

Tambahan pula, DBB mengalihkan beberapa tenaga manusia daripada eksport untuk memberi tumpuan kepada bekalan tempatan di tengah-tengah kekurangan dadah baru-baru ini.

 

"Kumpulan itu mula melihat pemulihan sederhana pada 2HFY22 untuk eksport terutama selepas kejayaan meraih tender di rantau ASEAN selain Asia Barat dan Afrika," katanya.

 

Firma itu mengekalkan saranan tambah dengan harga sasaran (TP) RM1.70. - DagangNews.com