Malaysia kekal pilihan pelabur runcit, menurut tinjauan 2022 CGS-CIMB | DagangNews Skip to main content

Malaysia kekal pilihan pelabur runcit, menurut tinjauan 2022 CGS-CIMB

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 5 Julai - Malaysia terus kekal sebagai pasaran yang menjadi pilihan pelabur runcit tahun ini, menurut tinjauan sentimen pelabur runcit CGS-CIMB 2022.

 

Tinjauan itu, yang dijalankan dari 13-22 Jun dan melibatkan kira-kira 1,068 responden Malaysia, mendedahkan bahawa 63% daripada pelabur runcit memilih Malaysia sebagai pasaran pilihan mereka untuk melabur.

 

Secara khususnya, tinjauan menunjukkan bahawa responden lebih suka melabur secara langsung dalam pasaran ekuiti Malaysia dan kelihatan kurang berminat terhadap produk amanah saham dan penasihat robo berbanding setahun lalu.

 

"Motivasi utama untuk melabur dalam ekuiti adalah untuk mencapai pulangan yang lebih tinggi daripada simpanan mereka dan strategi dagangan pilihan mereka terus beli dan tahan," kata CGS-CIMB.

 

Berdasarkan skor yang diperoleh daripada kedudukan yang diletakkan oleh responden, skor akhir pada pasaran yang paling digemari untuk pendedahan dalam ekuiti ialah Malaysia, Amerika Syarikat, Singapura, Hong Kong/China, Indonesia, Thailand dan lain-lain,” kata firma broker itu. 

 

Tinjauan itu juga menunjukkan bahawa pelabur berpendapatan tinggi lebih berminat untuk melabur di luar negara, khususnya pasaran Amerika Syarikat, Hong Kong/China dan Singapura, kerana mereka ingin mempelbagaikan dan mencari pulangan yang lebih baik bagi pelaburan mereka.

 

“Kami melihat peningkatan keutamaan untuk melabur dalam pasaran AS, Hong Kong/China dan Singapura. Pelabur yang memilih Amerika Syarikat sebagai pasaran pilihan mereka meningkat kepada 21% daripada 16% pada 2021.

 

"8.1% lagi mendedahkan bahawa Hong Kong/China adalah pasaran pilihan mereka untuk melabur sekarang," katanya.

 

Malaysia

Bagi Malaysia, tinjauan itu menunjukkan bahagian perdagangan pelabur runcit jatuh daripada paras tertingginya sebanyak 37% pada 2021 kepada 27% pada separuh pertama tahun ini (1H22).

 

“Begitu juga, aliran belian bersih mereka untuk ekuiti telah jatuh 79% tahun ke tahun kepada RM1.7bil pada 1H22 daripada RM8.2bil pada 1H21.

 

“Mereka kini merupakan peserta kedua terbesar di belakang bahagian perdagangan pelabur institusi sebanyak 47% tetapi mendahului bahagian dagangan pelabur asing sebanyak 26% pada 1H22,” kata CGS-CIMB.

 

Kebanyakan pelabur runcit yang ditinjau kekal sebagai pembeli bersih dalam pasaran sepanjang 12 bulan lalu.

 

Tinjauan itu menyatakan bahawa pelabur runcit yang ditinjau adalah lemah mengenai prospek pasaran untuk enam bulan akan datang, dengan 47% menjangkakan ia akan mencatatkan pulangan negatif.

 

Walaupun demikian, majoriti responden menjangkakan pulangan yang lebih rendah daripada pasaran saham 0%-10% tahun ini berbanding 11%-20% setahun lalu.

 

3 Kebimbangan

Tiga kebimbangan utama responden terhadap pasaran ekuiti ialah keadaan ekonomi domestik, kejatuhan mendadak dalam saham serta faktor luaran termasuk kenaikan kadar faedah dan kejatuhan dalam pasaran AS.

 

Namun begitu, tinjauan itu mengumpulkan tiga pemangkin besar yang boleh mendorong pelabur membeli lebih banyak ekuiti - kejatuhan mendadak dalam pasaran saham yang boleh mendorong penilaian saham ke tahap yang menarik, pertumbuhan ekonomi yang lebih kukuh dan landskap politik yang lebih stabil. - DagangNews.com