Filem-filem bertema konflik kehidupan di Palestin | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 2 May 2024

Filem-filem bertema konflik kehidupan di Palestin

 

 

 

DARI Palestin pasca-apokaliptik yang membangkitkan kenangan perampasan kepada kisah menghantui tentang soal siasat Israel yang masih hidup dan berterusan.

 

Ketika dunia bergerak pantas dengan latar belakang peperangan dan pemindahan paksa, filem sentiasa menjadi alat untuk menyemai inspirasi, memacu perubahan sosial dan meningkatkan kesedaran tentang isu penting.

 

Saya terus menonton filem dari seluruh dunia antara filem yang saya gemari ialah filem Kurdish, Mexico, Argentina dan Jepun, sudah tentu dari Palestin.

 

Sepanjang hampir setengah tahun orang di seluruh dunia telah mengikuti dengan teliti perang Israel yang semakin memuncak di Gaza, situasi kemanusiaan yang kompleks yang semakin merosot setiap hari.

 

Walaupun sesetengah orang di seluruh dunia mempunyai tahap kesedaran yang tinggi, yang lain dipengaruhi oleh media tertentu yang sering mengekalkan naratif palsu dan laporan yang tidak disahkan, tidak menyedari realiti di lapangan dan kekejaman yang berlaku.

 

Sama ada dalam tema menyeluruh atau prinsip dan mesej tenunan, filem merupakan medium yang berkuasa yang secara sejarah telah mengalihkan tumpuan ramai pada topik yang sangat penting.

 

Platform penstriman popular Netflix menawarkan filem dan dokumentari yang memenangi anugerah yang diterajui oleh pembuat filem Palestin atau tentang cerita Palestin.

 

Tema yang diterokai merentasi 32 filem dan dokumentari kebanyakannya memfokuskan pada pengalaman Palestin di bawah pendudukan Israel, serta mereka dalam buangan, dan kesan psikologi konflik politik.

 

Berikut ialah filem dan dokumentari yang telah saya tonton.

 

Chidren of Shatila (1998)

Dokumentari oleh Mai Masri ialah melihat kem pelarian Shatila Palestin di Beirut, yang terselamat daripada pembunuhan beramai-ramai, pengepungan dan kebuluran, melalui pandangan Farah yang berusia 11 tahun dan Issa yang berusia 12 tahun.

 

 

Chidren of Shatila (1998)

 

 

Diberikan kamera untuk merakam pengalaman harian mereka, kedua-dua kanak-kanak itu mencari cara kreatif untuk menghadapi realiti hidup di kem pelarian. Pasangan itu menemubual datuk dan nenek mereka tentang diusir dari rumah mereka di Palestin.

 

Kisah-kisah berfungsi untuk menonjolkan ketidakadilan besar yang boleh mengubah kehidupan orang normal menjadi neraka yang hidup, yang kemudian diwarisi dari satu generasi ke generasi yang lain.

 

Ghost Hunting (2007)

Dokumentari itu diarahkan oleh Raed Andoni dan menerokai kenangan menghantui semasa disoal siasat di al Moskobiya, kemudahan soal siasat terkenal Israel, di mana Adoni sendiri dipenjarakan pada usia 18 tahun.

 

 

Raed Andoni

 

 

Adoni merekrut pelakon untuk bekerjasama membina pengeluaran semula kemudahan di gudang kosong di Ramallah dan melakonkan semula soal siasat mereka sebagai cara untuk menyembuhkan trauma.

 

Memenangi Silver Bear pertama Berlinale untuk Dokumentari Terbaik dan telah ditayangkan di festival filem di seluruh dunia.

 

Salt of this Sea (2008)

Filem karya pembikin filem yang memenangi anugerah seperti Elia Suleiman dan Basil Khalil.

 

 

Salt of this Sea (2008)

 

 

Drama Palestin ini mengisahkan Soraya, seorang wanita muda Palestin dari Brooklyn, yang mengembara ke tanah airnya di Tebing Barat yang diduduki untuk mencari wang simpanan keluarganya yang hilang.

 

Semasa berada di sana, Soraya mengharungi kerumitan kehidupan di bawah pendudukan Israel.

 

A Word Not Ours (2012)

Diarahkan oleh pengarah Denmark-Palestin Mahdi Fleifel,  sebuah dokumentari yang luas dan intim yang mempamerkan kehidupan tiga generasi hidup dalam buangan.

 

 

A Word Not Ours (2012)

 

 

Berdasarkan rakaman peribadi dan arkib keluarga  di kem pelarian Palestin Ein al-Helweh di selatan Lubnan.

 

Condom Lead (2013)

Diarahkan oleh kembar Palestin Arab dan Tarzan Nasser, menawarkan metafora visual yang menarik: Filem pendek dibuka dengan sebuah apartmen yang penuh dengan belon, menarik penonton masuk.

 

Tetapi skrip kerja berlaku semasa Perang Gaza pertama pada 2008 dan 2009.

 

 

Condom Lead (2013)

 

 

Mereka menarik ke arah satu sama lain, menyentuh lembut kaki dan paha, tetapi mereka terganggu oleh bunyi bom, yang membuat bayi mereka menangis.

 

Suami kemudian mengambil kondom, meletupkannya, dan membiarkannya terapung di dalam apartmen di mana sahaja ia boleh mendarat  di atas lantai, di atas almari buku, di atas anak mereka.

 

Born in Gaza Gaza (2014)

Difilemkan sejurus selepas perang 2014 ke atas Gaza, dokumentari Sepanyol 'Born in Gaza' mengkaji penderitaan konflik Israel-Palestin terhadap penduduk yang tinggal di Gaza yang terkepung.

 

 

Born in Gaza Gaza (2014)

 

 

Diceritakan melalui mata kanak-kanak Gaza, gambaran yang kuat tentang nasib kanak-kanak Palestin.

 


3000 Nights (2015)

Berdasarkan peristiwa sebenar, mengikuti seorang guru sekolah yang baru berkahwin, Layal, yang dituduh secara salah dan dipenjarakan di penjara keselamatan tinggi Israel dan kemudian mendapati dirinya hamil.

 

 

​​​​​​​3000 Nights (2015)

 

 

Filem ini meneroka perjalanan Layal untuk melindungi anaknya semasa dipenjarakan kerana jenayah yang tidak dilakukannya, realiti pahit yang dihadapi oleh ramai wanita Palestin.

 

Maradona’s Legs (2019)

Set pendek fiksyen dalam tempoh Piala Dunia 1990 ini mengikuti kisah dua budak lelaki dalam usaha mencari pelekat terakhir yang hilang yang mereka perlukan untuk melengkapkan album pelekat piala dunia dan memenangi konsol Atari percuma.

 

 

Maradona’s Legs (2019)

 

 

Dalam adegan apabila pemandu yang menyokong Argentina menendang keluar dua protagonis yang menyokong Brazil atas penghargaan vokal mereka untuk Romania yang menjaringkan gol, filem pendek 14 minit adalah kisah yang mengharukan. Menawarkan secebis kehidupan Palestin pada tahun 1990-an serta kisah moral tentang materialisme.

 

In Vitro (2019)

Pendek hitam putih selama 28 minit ialah pengekodan semula sci-fi tentang perampasan Palestin yang ditetapkan dalam kubu pasca apokaliptik di Bethlehem, di mana dua mangsa yang terselamat daripada bencana ekologi. Saintis Dunia dan Alia  membincangkan masa lalu dan masa depan.

 

Kebanyakan dialog membangkitkan kenangan pengusiran apabila kedua-duanya berbeza tentang kepentingan warisan budaya selepas trauma kolektif mereka.

 

 

In Vitro (2019)

 

 

Nada dualistik filem ini dilambangkan dalam skrin belah dua saluran yang bertukar-tukar antara kedua-dua wanita. Mewujudkan rasa penggantungan antara masa lalu dan masa depan, pengalaman Palestin berikutan Nakba 1948.

 

The Present (2020)

Hasil karya penulis-pengarah Farah Nabulsi dan penulis-penyunting Hind Shoufani menghasilkan filem pendek 23 minit pemenang BAFTA yang menggambarkan realiti mengerikan kawalan sempadan di Tebing Barat.

 

Memfokuskan pada Yusef, seorang lelaki yang bergelut mencari nafkah untuk isteri dan anak perempuannya, Yasmine.

 

 

The Present (2020)

 


Pada hari ulang tahun perkahwinannya, Yusef bersetuju untuk membawa Yasemin pergi membeli-belah, tetapi harus menanggung kehinaan dan kesakitan kerana dua kali melalui pos pemeriksaan yang dikawal oleh tentera yang kejam sebelum mereka boleh pulang ke rumah.

 

Walaupun adegan yang kelihatan seolah-olah keadaan akan menjadi buruk, cerita pendek itu berakhir dengan menawarkan keadilan tentang perkara yang dihadapi oleh rakyat Palestin biasa secara rutin di bawah pendudukan.

 

200 Meter (2020)

Mempamerkan realiti mengerikan keluarga Palestin dua rumah, yang dipisahkan oleh tembok pemisah Israel, Mustafa sanggup melakukan yang mustahil untuk menyeberang ke pihak Israel apabila dia mengetahui kecederaan anaknya.

 

 

200meters

 

 

Mustafa memulakan perjalanan menyeberang secara haram, realiti yang ditanggung oleh ramai rakyat Palestin.

 

Farha (2021)

Drama Farha pengarah Jordan Darin J. Sallam menggambarkan Nakba Palestin yang berlaku pada tahun 1948 untuk mewujudkan negara Israel. Ia mendedahkan kesan buruk Nakba ke atas rakyat Palestin, mengusir mereka secara paksa dari rumah mereka.

 

Pengepungan Israel dengan 13,000 kematian warga Palestin, terdapat gangguan komunikasi yang terputus-putus di Gaza.

 

Pengepungan itu bermakna rakyat Palestin sedang berdepan dengan krisis kemanusiaan yang besar, termasuk serangan ke atas kem pelarian dan hospital serta peningkatan keganasan di Tebing Barat.

 

 

Farha (2021)

 

 

Kegagalan komunikasi dan cabaran luar biasa untuk wartawan bermakna terdapat banyak yang tidak kita ketahui.

 

Kisah Palestin tidak bermula pada Oktober 2023; akar konflik menjangkau lebih jauh ke belakang.

 

Dengan memahami perkara yang berlaku sebelum ini, dan rupa kehidupan seharian bagi orang, pasangan dan keluarga yang diduduki, boleh menambah pemahaman tentang perkara yang berlaku sekarang dan bagaimana sampai di sini.

 

Pilihan filem pendek daripada pengarah Palestin boleh memberikan penonton di luar rantau ini rasa terasing, penindasan, dan kerinduan manusia yang telah mencirikan kehidupan selama beberapa dekad.

 

Filem-filem ini mengisahkan tentang cubaan menjalani kehidupan di bawah tekanan yang berterusan.

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

Portfolio Tags