Raja Teh Maimunah dilantik sebagai CEO Konsortium Aeon berkuatkuasa 1 Disember 2022 | DagangNews Skip to main content

Raja Teh Maimunah dilantik sebagai CEO Konsortium Aeon berkuatkuasa 1 Disember 2022

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 30 Nov – Konsortium Aeon melantik Raja Teh Maimunah Raja Abdul Aziz sebagai Ketua Pegawai Eksekutifnya berkuat kuasa 1 Disember 2022.

 

Sebelum menyertai Konsortium, Raja Teh adalah Pengarah Urusan Perbankan Borong di Kumpulan AmBank.

 

Jurubank berpengalaman ini pernah memegang pelbagai jawatan sebelum ini, termasuk CEO dan Pengarah Urusan Hong Leong Islamic Bank, Ketua Pegawai Operasi Inovasi Digital dan Perbankan Transaksi, Kumpulan Hong Leong.

 

Beliau juga pernah berkhidmat dalam Pengurusan Danaharta Nasional Berhad (agensi pengurusan aset dan pemulihan hutang negara Malaysia) semasa krisis Kewangan Asia pada tahun 1998.

 

“Saya berbesar hati mengalu-alukan Raja Teh sebagai CEO bank digital kami. Kami yakin kemahiran kepimpinan beliau, ditambah dengan pengalaman perbankan yang luas terutamanya dalam Kewangan Islam dan minat beliau terhadap perbankan digital, beliau bersama pasukan akan dapat membina landskap perbankan digital Malaysia seterusnya,” kata Daisuke Maeda, Pengarah Urusan Aeon Credit Service (M) Berhad.

 

Daisuke Maeda
                           Daisuke Maeda

 

Konsortium Aeon merupakan salah satu daripada lima konsortium yang telah dianugerahkan lesen bank digital oleh Kementerian Kewangan dan Bank Negara Malaysia pada 2021. Bank digital itu dijangka dilancarkan menjelang akhir tahun depan.

 

Selain itu, Raja Teh ialah Jurubank Bertauliah dan Profesional Bertauliah dalam Kewangan Islam (CPIF). Beliau juga menganggotai Lembaga Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) (KWAP) dan Jawatankuasa Risiko dan Integriti Lembaga serta Lembaga Pemegang Amanah Amanah Warisan Negara (AWAN).

 

AEON Consortium yakin dengan kepimpinan, semangat dan komitmen Raja Teh untuk mengemudi bank digital ke arah kejayaan yang lebih cemerlang.

 

Aeon Credit Service (M) Berhad dan Aeon Co. (M) Berhad kedua-duanya di bawah Kumpulan AEON Malaysia telah menjadi jenama isi rumah, memberikan pengguna akses kewangan dan runcit harian di seluruh Malaysia selama lebih tiga dekad.

 

Selama bertahun-tahun, Kumpulan Aeon di Malaysia telah membina sistem ekosistem yang besar yang melayani pelanggan melalui beberapa syarikatnya selain kewangan dan peruncitan.

 

Kumpulan mengamalkan ketangkasan dengan rangkaian yang disambungkan dengan lancar dan infrastruktur titik sentuh untuk menampung sebarang keperluan pelanggan dalam apa jua keadaan atau pilihan.

 

Sehingga kini, Kumpulan Aeon mempunyai 34 Kedai Aeon, 28 Aeon Mall, 21 Aeon BiG, 9 Aeon MaxValu Prime, 63 Aeon Wellness, 41 Daiso dan 9 Komai-so di seluruh negara, 64 cawangan Aeon Credit, 4.7 juta pemegang kad Aeon dan lebih 10,000 cawangan peniaga di seluruh negara.

 

Ini adalah bukti kukuh bahawa Aeon mempunyai tapak kukuh di Malaysia dan perjalanan pendigitalannya akan menyokong gaya hidup harian masyarakat dan pelanggan. - DagangNews.com