Kelembapan global dijangka jejaskan momentum sektor pembuatan Malaysia  - penganalisis ekonomi | DagangNews Skip to main content

Kelembapan global dijangka jejaskan momentum sektor pembuatan Malaysia  - penganalisis ekonomi

Oleh ZUNAIDAH ZAINON

KUALA LUMPUR 2 Dis - Aktiviti dalam sektor pembuatan Malaysia menguncup dengan kadar yang lebih pantas pada November apabila indeks pengurusan pembelian (PMI) pembuatan S&P Global turun lagi kepada 47.9, terendah sejak Ogos 2021.

 

Pengeluaran, khususnya, mencatatkan kelembapan yang ketara dan jumlah kontrak jatuh pada kadar terpantas yang terakhir dilihat semasa sekatan pergerakan dilaksanakan di seluruh negara tahun lalu.

 

Menurut MIDF Research, disebabkan kebimbangan terhadap permintaan yang semakin perlahan, pengilang turut menyederhanakan pembelian mereka dan menyimpan stok inventori dengan jangkaan keyakinan perniagaan menjadi lemah kepada paras terendah 5 bulan.

 

Namun, katanya, dari sudut positif, kaji selidik PMI terkini turut menekankan tekanan yang berkurangan pada rantaian bekalan, membawa kepada kenaikan harga input dan jualan yang lebih perlahan.

 

"Ini adalah pengurangan yang sama dilihat kepada penurunan indeks harga pengguna (IHP) dan  inflasi indeks harga pengeluar (PPI). 

 

"Melihat kepada bacaan PMI yang lebih lemah, kami menyimpulkan momentum pertumbuhan semakin perlahan dalam beberapa bulan kebelakangan ini," katanya dalam nota kajian hari ini.

 

Malah, menurutnya, ia juga adalah petunjuk yang sama seperti yang ditunjukkan oleh indeks pelopor (IP), yang dikeluarkan Jabatan Perangkaan Malaysia baru-baru ini, yang menggambarkan prospek pertumbuhan yang lebih perlahan pada tahun depan.

 

"Sebaliknya, kami berpendapat tinjauan sektor akan didorong oleh pengembangan dalam industri berorientasikan dalam negeri berikutan permintaan dalam negeri yang semakin meningkat," jelasnya.

 

 

gambar hiasan

 

 

PMI pembuatan S&P Global Malaysia yang diselaraskan secara musim susut kepada 47.9 pada November, turun daripada 48.7 pada Oktober.

 

S&P Global, dalam kenyataan semalam berkata, bacaan terkini menunjukkan kelembapan yang lebih ketara dalam keadaan perniagaan yang paling kukuh sejak Ogos 2021.

 

Bacaan PMI terkini mewakili kira-kira 5% pertumbuhan tahun ke tahun dalam Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia, sekali gus menandakan kelembapan pertumbuhan daripada situasi pada suku ketiga 2022.

 

Pada masa sama, PMI pembuatan global juga susut di bawah ambang 50 mata untuk bulan ketiga berturut-turut, menunjukkan kemerosotan dalam aliran pengeluaran pada bulan-bulan akan datang di tengah-tengah kemerosotan yang semakin teruk dalam aliran perdagangan global.

 

Sementara itu, Public Investment Research kekal berhati-hati terhadap prospek jangka terdekat memandangkan risiko yang masih sangat condong ke arah bawah, di tengah-tengah peningkatan risiko kemungkinan kemelesetan global (terutamanya dalam ekonomi maju).

 

Katanya, ia juga dipengaruhi tekanan inflasi yang meningkat, persekitaran kadar faedah, peningkatan konflik geopolitik dan kelembapan ekonomi China akibat wabak COVID-19.

 

"Bagaimanapun, kami menjangkakan hala tuju PMI pembuatan Malaysia akan mengikuti trend PMI pembuatan global dengan rapat, berkemungkinan akan terus lemah di bawah paras pengembangan 50 mata pada separuh pertama 2023," jelasnya. - DagangNews.com