Yinson, JLand meterai kerjasama teroka peluang perniagaan tenaga boleh diperbaharui | DagangNews Skip to main content

Yinson, JLand meterai kerjasama teroka peluang perniagaan tenaga boleh diperbaharui

Bandar Dato' Onn yang dibangunkan oleh JLand di Iskandar Malaysia. [Gambar hiasan]
Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 5 Dis - Yinson Holdings Berhad dan JLand Group Sdn Bhd (JLG) telah memeterai memorandum persefahaman (MoU) untuk meneroka peluang perniagaan yang berpotensi dalam pembangunan dan penggunaan tenaga boleh diperbaharui dan rumusan teknologi hijau.

 

Menurut kenyataan media bersama hari ini, kerjasama terbabit memanfaatkan kedudukan Yinson sebagai syarikat infrastruktur dan teknologi tenaga global dalam perjalanan peralihan inklusifnya, serta kedudukan JLG sebagai peneraju dalam perniagaan hartanah dan infrastruktur Johor.

 

Katanya, kerjasama strategik itu menekankan komitmen Yinson terhadap kelestarian, inovasi dan penciptaan nilai dengan rakan kongsi yang berfikiran sama kerana ia menyasarkan untuk menyediakan komuniti dengan tenaga mampu milik, boleh dipercayai dan boleh diakses dalam perjalanan penyahkarbonan kumpulan.

 

Rumusan Yinson yang inovatif dan mampan membolehkan JLG memperkasa dan memperkayakan kehidupan masyarakat sambil meningkatkan kesejahteraan mereka.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Yinson, Lim Chern Yuan berkata kerjasama dengan JLG memastikan rumusan tenaga bersih dan infrastruktur teknologi hijau mudah diakses oleh semua rakyat Malaysia.

 

 

Datuk Akmal Ahmad dan Lim Chern Yuan (tiga dan empat dari kiri) di majlis pemeteraian MoU antara Yinson dan JLand.
Datuk Akmal Ahmad dan Lim Chern Yuan (tiga dan empat dari kiri) di majlis pemeteraian MoU antara Yinson dan JLand.

 

 

“Kerjasama ini membolehkan kami menyediakan rumusan tenaga lestari, memastikan peralihan tenaga yang inklusif sambil menangani perubahan iklim melalui pengurangan pelepasan karbon,” ujar beliau dalam kenyataan tersebut.

 

Sementara itu, Pengarah Bahagian Hartanah dan Infrastruktur JCorp merangkap Timbalan Pengerusi JLG, Datuk Akmal Ahmad menambah bahawa kerjasama penting ini merupakan langkah besar ke arah membawa rumusan hijau kepada pelbagai projek kumpulan, yang merangkumi rumah, bangunan komersial dan taman perindustrian.

 

“Kami menambah teknologi tenaga mesra alam kepada pembangunan kami di Johor, menyasarkan tumpuan yang lebih luas terhadap kesedaran alam sekitar.

 

“Kerjasama ini meningkatkan dedikasi kami dengan ketara untuk menghasilkan ekosistem dan pembangunan yang mengutamakan pendigitalan dan kelestarian.

 

“Matlamat kami adalah untuk mewujudkan impak mendalam dan positif kepada industri dan komuniti tempatan, meningkatkan komitmen kami terhadap penjagaan alam sekitar dan inovasi,” katanya.

 - DagangNews.com