Untung bersih MNRB pada FY24 melonjak lebih 200% kepada RM428.3 juta | DagangNews Skip to main content

Untung bersih MNRB pada FY24 melonjak lebih 200% kepada RM428.3 juta

Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 8 Mei - MNRB Holdings Bhd mencatatkan untung bersih sebanyak RM428.34 juta bagi tahun kewangan 2024 (FY24), melonjak lebih 200% berbanding FY23 yang berjumlah RM142.65 juta.

 

Dalam pemakluman kepada Bursa Malaysia hari ini, MNRB berkata, hasil yang diraih dalam FY24 pula sebanyak RM3.6 bilion berbanding RM2.97 bilion pada tahun sebelumnya.

 

Kata MNRB, prestasi tahunan yang bertambah baik itu disumbangkan terutamanya oleh peningkatan dalam hasil insurans/takaful kumpulan sebanyak RM536.9 juta disebabkan pertumbuhan kukuh dalam perniagaan takaful am dan insurans semula.

 

Selain itu, hasil operasi juga dirangsang oleh peningkatan RM94.1 juta dalam pendapatan pelaburan, manakala kumpulan itu mendapat manfaat daripada bahagian keputusan syarikat bersekutu yang lebih baik berbanding bahagian kerugian pada tahun sebelumnya.

 

Pada suku keempat tahun kewangannya berakhir 31 Mac 2024, MNRB mencatatkan keuntungan bersih RM232.63 juta, lebih dua kali ganda keuntungan bersih RM94.95 juta yang dicatatkan pada suku yang sama pada 2023.

 

Perolehan sesaham kumpulan itu meningkat kepada 29.71 sen berbanding 12.12 sen dalam tempoh yang sama.

 

Hasil pada suku di bawah kajian adalah sehingga RM816.79 juta daripada RM637.97 juta.

 

mnrb

 

Sementara itu, MNRB optimistik terhadap segmen takaful, yang dikatakan terus berkembang di sebalik pelbagai inisiatif untuk meningkatkan jualan melalui agensi, bank takaful dan saluran pengedaran korporat.

 

Sementara itu, Kumpulan itu mengambil sikap proaktif untuk mempelbagaikan risiko walaupun penguasaan berterusan dalam industri domestik.

 

"Mencari pertumbuhan dalam pasaran luar negara dan menceburi bidang perniagaan khusus kekal menjadi keutamaan," kata MNRB dalam ulasan yang mengiringi pengumuman keputusan suku tahunannya.

 

Kumpulan itu turut menjangkakan persekitaran ekonomi yang mencabar di peringkat tempatan dan global apabila tekanan inflasi di seluruh dunia terus meningkat di tengah-tengah kenaikan harga tenaga, kejutan rantaian bekalan dan risiko geopolitik di Timur Tengah dan Ukraine.

 

"Ini telah mengekalkan kadar faedah yang tinggi, seterusnya mengekang penarafan kredit dan mempertaruhkan pertumbuhan yang lebih perlahan," ujarnya.

 

MNRB Holdings dalam kenyataan media kemudiannya berkata, keuntungan selepas cukai (PAT) Kumpulan yang melonjak sebanyak 200% untuk melepasi paras RM400 juta adalah yang terbaik dalam sejarah 50 tahunnya.

 

"Secara keseluruhannya, keuntungan Kumpulan diperkukuh lagi oleh asas perniagaan yang kukuh daripada segmen takaful dan kecekapan operasi," katanya.- DagangNews.com