Tangan politik kacau rundingan Boustead Plantations dan KLK? | DagangNews Skip to main content

Tangan politik kacau rundingan Boustead Plantations dan KLK?

MERREPAK oleh JOHARDY IBRAHIM

 

 

SPEKULASI mengaitkan `faktor politik’ semasa negara sebagai punca urus niaga Boustead Plantations Bhd (BPlant) dengan Kuala Lumpur Kepong Bhd (KLK) berada dalam keadaan genting dan rumit sekarang, kelihatan kian diyakini oleh pemerhati industri.

 

Ini kerana bukan kali pertama urus niaga seumpamanya tidak menjadi, dan faktor yang disebut-sebut dalam portal atau blog pelabur-pelabur ialah `tidak mahu entiti kerajaan dijual kepada konglomerat bukan Bumiputera’.

 

BPlant dikawal oleh Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) dan anak syarikat milik penuhnya Boustead Holdings Bhd (BHB) untuk gabungan 68% saham dalam syarikat perladangan itu. BHB memegang 57.42% kepentingan manakala LTAT memegang 10.59%.

 

Kes contoh

Pada Disember 2020, Kerajaan telah memutuskan untuk menarik balik kelulusan pemerolehan hartanah tidak langsung oleh Tamaco Plantation Sdn Bhd daripada TH Plantations Bhd (THP) pada 4 Disember 2020, untuk penelitian lanjut dan faktor lain.

 

Perkara tersebut dinyatakan di dalam kenyataan bersama Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi) Datuk Seri Mustapa Mohamed dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri ketika itu.

 

Mereka berpendapat bahawa permohonan pemerolehan hartanah secara tidak langsung oleh Tamaco melalui langganan 100% saham daripada dua anak syarikat THP — Bumi Suria Ventures Sdn Bhd dan Maju Warisanmas Sdn Bhd — tertakluk kepada garis panduan pemerolehan hartanah yang telah berkuat kuasa sejak 1 Mac 2014.

 

Garis panduan tersebut menetapkan bahawa pencairan hartanah oleh kepentingan Bumiputera melalui pemerolehan langsung atau tidak langsung oleh kepentingan bukan Bumiputera adalah berdasarkan pengekalan sekurang-kurangnya 30% pemilikan ekuiti bagi yang kedua.

 

Menurut kenyataan itu, Tamaco dalam surat kelulusan bertarikh 24 Nov 2020, dikehendaki, berdasarkan garis panduan, untuk mewujudkan pemilikan ekuiti sekurang-kurangnya 30% untuk kepentingan Bumiputera dalam tempoh satu tahun dari kelulusan bersyarat.

 

Ladang Chuping - F&N

Terdahulu pada April 2020, MSM membatalkan penjualan tanah Chuping kepada F&N Holdings.

 

Asalnya pada 8 Oktober 2019, F&N AgriValley memeterai SPA dengan MSM Perlis untuk cadangan pembelian tanah pegangan pajakan seluas 4,453.92 hektar di Chuping dengan nilai RM156 juta.

 

Tujuan F&N membeli ladang Chuping adalah untuk meneroka penyumberan susu segar bagi menyokong pengeluaran produk hilirannya.

 

Model integrasi ladang Chuping akan membolehkannya mengurangkan kebergantungan kepada susu import dan dalam masa yang sama mempromosikan industri agrikultur tempatan.

 

Memang sudah biasa lupus aset

Secara umumnya, BPlant telah melupuskan asetnya, terutamanya tanah yang berhampiran dengan kawasan maju, sejak beberapa tahun lalu.

 

Ini termasuk penjualan tanah di Pulau Pinang dan Johor pada 2017, dengan harga RM680 juta, memperoleh keuntungan lebih RM500 juta, yang digunakan untuk menghentikan pinjaman dan membayar dividen. Pada 2019, ia menyelesaikan pelupusan 139 hektar Ladang Malakoff, yang terletak di Seberang Perai, Pulau Pinang, merealisasikan keuntungan sebanyak RM120 juta.

 

Kulai Land

Namun ada juga transaksi yang dibenarkan iaitu pada September 2021, BPlant menjual Kulai Young Estate di Johor pada harga RM429 juta kepada SIPP Power Sdn Bhd iaitu anak syarikat YTL Power International Bhd.

 

Pertimbangan penjualan adalah 10% atau RM39 juta lebih tinggi daripada nilai pasaran tanah sebanyak RM390 juta yang diberikan oleh penilai bebas C H Williams Talhar & Wong Sdn Bhd.

 

Kuala Lumpur Kepong

Kumpulan perladangan KLK telah meningkatkan kepentingan ekuitinya dalam BPlant melalui beberapa siri pengambilalihan bahagian pasaran terbuka pada 29 September 2023.

 

Ini disahkan dalam beberapa pemfailan bursa oleh BPlant yang mendedahkan KLK telah memperoleh kepentingan ekuiti langsung sebanyak 3.09% atau 69.29 juta saham, dan kepentingan tidak langsung atau dianggap sebanyak 33% atau 739.19 juta saham.

 

Saham itu diperoleh oleh pelbagai syarikat dan individu yang dikaitkan dengan KLK termasuk Ketua Pegawai Eksekutif Lee Oi Hian dan abangnya Lee Hau Hian, yang merupakan pengarah bukan eksekutif bukan bebas KLK.

 

Pengiraan belakang sampul surat berdasarkan harga penutup Jumaat lepas sebanyak RM1.46 menunjukkan bahawa KLK boleh membelanjakan kira-kira RM101.16 juta untuk 3.09% kepentingannya. Faedah tidak langsung sebanyak 33% akan bernilai kira-kira RM1.08 bilion.

 

Bagaimanapun, pemfailan itu tidak mengenal pasti identiti mana-mana penjual.

 

Pada 24 Ogos, KLK memeterai perjanjian kerjasama strategik (SCA) tiga pihak dengan LTAT dan BHB untuk memulakan bidaan pengambilalihan wajib untuk memperoleh saham BPlant pada RM1.55 sesaham, dengan nilai BPlant pada RM3.47 bilion.

 

Di bawah terma perjanjian itu, KLK akan memperoleh 739.2 juta saham, bersamaan dengan 33% pegangan ditambah satu saham dalam BPlant, untuk bayaran tunai RM1.15 bilion.

 

Tarikh akhir untuk menyiapkan SCA dilanjutkan dua kali, pada mulanya dari 11 September hingga 22 September 2023, dan seterusnya hingga 6 Oktober 2023.

 

Rundingan `masih tunggu keputusan muktamad’

Sementara itu, sebagai jawapan kepada pertanyaan Bursa Malaysia pada 3 Oktober, BPlant berkata ia dimaklumkan oleh LTAT dan BHB bahawa cadangan pengambilalihan 33% kepentingan dalam BPlant "menunggu keputusan muktamad antara pihak yang berurus niaga".

 

Ia juga mengesahkan bahawa tarikh akhir untuk memuktamadkan perjanjian itu adalah pada Jumaat ini (6 Oktober 2023), katanya dalam makluman di Bursa Malaysia.

 

BPlant telah disoal oleh pengawal selia bursa untuk mengesahkan atau menafikan sama ada pemerolehan itu gagal selepas penerbitan perniagaan melaporkan bahawa pemerolehan 33% kepentingan KLK telah dibatalkan selepas dua pelanjutan tarikh akhir untuk tarikh pemotongan.

 

Dagangan saham BPlant dan KLK terus digantung berkuat kuasa 9 pagi Rabu (4 Oktober 2023) sementara menunggu pengumuman.

 

Perjanjian yang dicadangkan itu telah diselubungi kontroversi sejak ia diumumkan. Ahli Parlimen pembangkang telah menimbulkan kebimbangan mengenai kelulusan kerajaan untuk KLK membeli 33% kepentingan, dengan alasan perjanjian itu boleh menjejaskan kepentingan Bumiputera.

 

Sekarang jika BPlant dibenarkan untuk menjual Kulai Lands kepada YTL-POWER mengapa ia harus dianggap tidak menyenangkan jika ia menjual 33% saham kepada Pembida tertinggi KLK pada harga RM1.55?

 

Soalan utama untuk anda fikirkan

Jika benarlah spekulasi ada campur tangan politik, apakah rasionalnya untuk menghentikan transaksi pada peringkat ini apabila KLK sudah membeli lebih 808 juta saham BPlant?

 

Persoalan utama yang harus ditanya ialah jika aset LTAT hendak dijual hanya kepada syarikat bumiputera, bagaimanakah dana tersebut boleh mendapat nilai terbaik untuk syarikatnya?

 

Ia mempunyai hutang sebanyak RM7 bilion dan perlu mengimbangi semula portfolionya untuk memastikan kemampanan keupayaan membayar dividennya.

 

Hampir 80% daripada aset LTAT adalah tidak cair dan tidak menghasilkan pulangan yang diingini.

 

Apa gunanya memegang pegangan majoriti dalam aset yang tidak berprestasi? Mereka hanya terhakis nilai dari semasa ke semasa. - DagangNews.com

 

Johardy Ibrahim adalah Editor DagangNews.com yang pernah berkhidmat di Utusan Malaysia, Bernama, TVS dan The People's Mirror dalam kerjaya lebih 31 tahun. Merrepak adalah kolum pojok beliau setiap minggu - pertama kali diperkenalkan di Mingguan Malaysia pada 2009 yang menyentuh apa sahaja isu mencuit jiwa minda seminggu ini atau yang menyebabkannya mendengar lagu 2 Minutes to Midnight oleh IRON MAIDEN berulang-ulang kali.