Puteri Johor tidak iktiraf keputusan mesyuarat agung luar biasa KNM, mahu siasatan ke atas pengiraan undi | DagangNews Skip to main content

Puteri Johor tidak iktiraf keputusan mesyuarat agung luar biasa KNM, mahu siasatan ke atas pengiraan undi

(Dari kiri) Datuk Abd Ghani Yusof, Tunku Kamariah dan Andreas Heeschen dalam sidang media di Kuala Lumpur pada 13 Oktober lalu menjelaskan hala tuju KNM yang telah dirancang. [Foto DagangNews/Diyana Isamudin]
Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 16 Oktober - Puteri Johor Tunku Kamariah Aminah Maimunah Iskandariah Sultan Iskandar, berserta bilionair Jerman, Andreas Heeschen dan lima individu yang menyasarkan untuk mengambil alih pengurusan KNM Group Bhd tidak mengiktiraf keputusan mesyuarat agung luar biasa (EGM) kumpulan itu yang diadakan secara maya hari ini.

 

Beliau bersama enam lagi individu – Andreas Heeschen, Edwin Silvester Das, Datuk Zaidi Mat Isa, William H Van Vliet III, Flavio Porro, dan Datuk Abd Ghani Yusof – akan meminta siasatan dijalankan terhadap pengiraan undi tersebut yang didakwa menyeleweng.

 

 

ARTIKEL BERKAITAN: Tunku Datuk Yaacob Khyra kekal Pengerusi KNM selepas menang sokongan majoriti pemegang saham dalam EGM

 

 

ARTIKEL BERKAITAN: KNM: Pertembungan kerabat Diraja Johor-Negeri Sembilan merebut kerusi Lembaga Pengarah

 

 

“Kami akan meminta siasatan mengenai kemungkinan penyelewengan dalam pengiraan undi EGM hari ini,” ujar beliau dalam satu kenyataan media hari ini susulan undian EGM memutuskan Tunku Datuk Yaacob Khyra kekal sebagai Pengerusi KNM.

 

Terdahulu, Tunku Kamariah telah mengutarakan kebimbangan terhadap pengiraan undi mesyuarat secara maya pada 20 September bagi mengelakkan risiko salah guna kuasa.

 

Beliau berkata semasa undian dalam talian EGM hari ini, adalah jelas bahawa satu resolusi tidak diundi dengan 323 juta saham milik Andreas, menghasilkan jumlah undian sebanyak 634.5 juta.

 

Namun, katanya, resolusi lain kemudiannya merangkumi saham Andreas dan yang mengejutkan, didapati berbeza sebanyak 323 juta.

 

“Ini membuktikan bahawa borang proksi fizikal seperti yang diberikan oleh Andreas sebelum EGM tidak diiktiraf. Ini membawa kepada persoalan sama ada borang proksi fizikal lain telah diterima dan dimasukkan dalam jumlah undi keseluruhan,” ujar beliau.

 

 

Tunku Datuk Yaacob Khyra
Tunku Datuk Yaacob Khyra

 

 

Menurut Tunku Kamariah, jumlah keseluruhan saham mengundi nampaknya adalah marginal pada 2% daripada modal saham yang diterbitkan. Yang menghairankan, pegangan saham kedua-dua pihak sangat hampir.

 

"KNM menolak permintaan kami untuk melantik seorang peguam bebas mengawasi pengiraan undi dalam EGM. Mungkin mereka ada sesuatu yang mahu disorok," katanya.

 

Tunku Kamariah juga bimbang apabila lima soalan berkaitan formaliti undi dikemukakan secara langsung dianggap sebagai soalan tidak relevan oleh Setiausaha Syarikat, Lily Yin Kam May (yang juga setiausaha syarikat bagi MAA Group Berhad) sebelum undian terhadap resolusi dimulakan dalam EGM itu.

 

Soalan-soalan terdiri daripada bilangan proksi diterima, bilangan proksi ditolak, bilangan proksi melantik pengerusi untuk mengundi, bilangan proksi menyokong penyingkiran dan bilangan proksi mengundi sokongan pelantikan berkenaan.

 

"Kami sedang menilai situasi ini dan akan berbincang dengan penasihat kami. Pilihan kami merangkumi tawaran bersyarat hingga dialog dengan pemiutang dan pihak berkepentingan lain," kata Andreas.

 

Tunku Kamariah adalah ahli kerabat diraja Johor dan kakak kepada Sultan Johor sekarang.

 

Beliau telah menjemput rakannya, Andreas untuk melabur di Malaysia dengan harapan untuk menstrukturkan semula KNM daripada kesukaran kewangannya sambil membawa masuk Pelaburan Langsung Asing (FDI) dan mewujudkan pekerjaan. - DagangNews.com