MIDF kekalkan pandangan ‘positif’ pada Sektor Pengguna berikutan pengumuman bantuan tunai STR | DagangNews Skip to main content

MIDF kekalkan pandangan ‘positif’ pada Sektor Pengguna berikutan pengumuman bantuan tunai STR

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 18 Jan - MIDF Research mengekalkan pendirian "positif" terhadap sektor pengguna selepas pengumuman program bantuan kewangan untuk kumpulan pendapatan B40.

 

Bantuan kewangan itu — dinamakan semula sebagai “Sumbangan Tunai Rahmah” — akan meningkatkan perbelanjaan pengguna untuk barangan keperluan di tengah-tengah tekanan inflasi dalam pasaran.


 

str

 


MIDF juga kekal "positif" pada sektor itu berikutan pasaran buruh yang stabil yang menyokong penggunaan domestik dan margin yang bertambah baik bagi pengeluar makanan dan minuman, digabungkan dengan harga komoditi global yang lebih rendah dan ringgit yang lebih kukuh.

 

"Kami berpandangan bahawa pengeluar makanan dan minuman serta penternak ayam akan mendapat manfaat daripada bantuan tunai berikutan permintaan tidak anjal bagi barangan makanan ruji walaupun persekitaran semasa tekanan inflasi yang tinggi dan kadar faedah yang meningkat," katanya dalam satu nota.

 

BERITA BERKAITAN: Sumbangan Tunai Rahmah fasa 1 dibayar mulai 17 Januari 2023, PM Anwar

 

Bagi sektor terpilih, MIDF mengekalkan penarafan "beli" ke atas beberapa syarikat, termasuk F&N Holdings Bhd dengan harga sasaran (TP) RM29.70, QL Resources Bhd (TP: RM6.30), Leong Hup International Bhd (TP: 80). sen), Spritzer Bhd (tp: RM2.64), Hup Seng Industries Bhd (TP: 79 sen) dan AEON Co (M) Bhd (TP: RM1.81). Sementara itu, Nestle Malaysia Bhd dikekalkan sebagai "neutral" dengan TP RM137.80.

 

Firma penyelidikan itu berkata bahawa pengumuman itu dijangka tidak menjejaskan unjuran pendapatannya bagi syarikat pengguna di bawah liputannya kerana ia telah mengambil kira perbelanjaan pengguna yang lebih tinggi dalam ramalannya untuk 2023.

 

Pada masa penulisan, indeks produk dan perkhidmatan pengguna di Bursa telah menurun sebanyak 0.11% kepada 598.12 mata, dengan saham pengguna terpilih mendahului indeks termasuk Padini Holdings Bhd (naik sembilan sen pada RM3.78), Signature International Bhd (naik lima). sen pada RM2.39), Bonia Corp Bhd (naik dua sen RM2.55), Kawan Food Bhd (naik tiga sen pada RM2.33) dan Panasonic Manufacturing Malaysia Bhd (naik empat sen kepada RM23.04).

 

Sementara itu, Amway (M) Holdings Bhd tidak berubah pada RM5.26, manakala Harrisons Holdings (M) Bhd tidak berubah pada RM6.68.

 

Perdana Menteri Anwar Ibrahim mengumumkan bantuan tunai itu pada Isnin lepas, dengan pusingan pertama pembayarannya bermula pada Selasa. Sebanyak 8.7 juta penerima dalam kumpulan pendapatan B40 akan mendapat pusingan pertama pembayaran bantuan tunai berjumlah RM1.67 bilion.

 

Daripada 8.7 juta penerima, empat juta isi rumah akan menerima RM300 setiap seorang, dengan kos kerajaan RM1.2 bilion, diikuti 1.2 juta warga emas tanpa pasangan yang akan menerima RM100 setiap seorang, manakala baki 3.5 juta individu bujang akan menerima RM100 setiap seorang.

 

Penerima bantuan tunai di kawasan luar bandar termasuk Sabah dan Sarawak juga akan menerima bantuan pada tarikh yang sama. - DagangNews.com