MICCI, SICC jalin kerjasama perkukuh hubungan perniagaan Malaysia-Singapura | DagangNews Skip to main content

MICCI, SICC jalin kerjasama perkukuh hubungan perniagaan Malaysia-Singapura

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 1 Mac - Dewan Perniagaan dan Perindustrian Antarabangsa Malaysia (MICCI) dan Dewan Perniagaan Antarabangsa Singapura (SICC) memeterai memorandum persefahaman (MoU) mengukuhkan hubungan perniagaan dan membangunkan kerjasama antara komuniti perniagaan masing-masing. 

 

Perkongsian strategik itu juga bertujuan meningkatkan dan memperdalam lagi hubungan ekonomi antara Malaysia, khususnya di Johor dan Singapura untuk membangunkan persekitaran perniagaan yang lebih rancak dan saling berkaitan.

 

Presiden MICCI, Christina Tee berkata, Malaysia dan Singapura berkongsi hubungan ekonomi yang dinamik yang dicirikan sejarah kerjasama dan saling bergantung. 

 

Beliau berkata, MoU itu menunjukkan komitmen bersama untuk memacu pertumbuhan dan pembangunan ekonomi lebih kukuh dan memupuk hubungan perniagaan yang lebih kukuh. 

 

"Dengan menggabungkan sumber, pengetahuan dan kepakaran kami, kami berusaha untuk mewujudkan persekitaran yang dinamik dan sihat yang mendorong pertumbuhan ekonomi dan kemakmuran untuk perniagaan di kedua belah pihak.

 

Timbalan Pengerusi SICC, Wong Joo Seng pula berkata, kedua-dua negara memupuk hubungan perdagangan yang kukuh, dengan Singapura berkhidmat sebagai salah satu rakan dagangan utama Malaysia dan sebaliknya. 

 

"Bersama-sama, SICC dan MICCI akan bekerjasama didorong oleh kepentingan bersama untuk mengatasi cabaran, menggalakkan pertukaran dan mencipta peluang yang memberi manfaat kepada ahli kami yang diperoleh daripada perkongsian simbiotik ini," katanya.

 

 

MICCI

 

 

Menurut kenyataan itu, kerjasama antara MICCI dan SICC merangkumi beberapa inisiatif utama, termasuk komitmen terhadap kerjasama ekonomi bersama dan promosi persahabatan di kalangan komuniti perniagaan masing-masing. 

 

"Kedua-dua dewan perniagaan juga akan meneliti penganjuran pelbagai acara perniagaan, seperti delegasi perdagangan, perbincangan ekonomi dan persidangan.

 

"Mereka juga berhasrat untuk mengembangkan rangkaian perniagaan dua hala dan memudahkan pertukaran maklumat penting mengenai peluang perniagaan untuk ahli mereka," katanya. - DagangNews.com