Kerajaan batal projek lebuh raya PJD Link, pemaju gagal penuhi syarat | DagangNews Skip to main content

Kerajaan batal projek lebuh raya PJD Link, pemaju gagal penuhi syarat

Gambaran cadangan pembinaan lebuh raya Petaling Jaya Traffic Dispersal Elevated Highway (PJD Link).

KUALA LUMPUR 17 April - Kerajaan hari ini memutuskan untuk tidak meneruskan pembinaan projek lebuh raya Petaling Jaya Traffic Dispersal Elevated Highway (PJD Link).

 

Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil berkata, Kabinet memutuskan untuk tidak meneruskan perbincangan dengan pemaju PJD Link selepas mereka gagal memenuhi syarat duluan yang terkandung dalam perjanjian konsesi (CA) bagi membolehkan perjanjian itu berkuat kuasa.

 

"Kabinet memutuskan hari ini bahawa ia tidak akan meneruskan perbincangan dengan PJD Link, (mereka) telah memohon lanjutan untuk memenuhi beberapa syarat duluan, tetapi ini telah ditolak oleh Kabinet.

 

“Akibatnya, pemaju (PJD Link) tidak dapat memenuhi beberapa syarat duluan, justeru projek itu tidak akan diteruskan,” katanya pada sidang media selepas mesyuarat Kabinet, hari ini.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Kerajaan Selangor batal permohonan projek lebuh raya PJD Link berikutan tidak menepati syarat - Menteri Besar

 

Fahmi kemudiannya berkata, terdapat 11 syarat dahulu yang perlu dipenuhi oleh pemaju, yang mana sebahagiannya masih belum dipenuhi.

 

“Ini bukan kali pertama mereka meminta lanjutan, jadi kami telah memutuskan bahawa tidak akan ada lanjutan lagi,” katanya.

 

Pada 1 Mac 2023, syarikat yang bercadang untuk membina PJD Link dilaporkan dalam proses memenuhi syarat duluan yang terkandung dalam perjanjian konsesi bagi membolehkan perjanjian itu berkuat kuasa.

 

PJD Link adalah cadangan untuk membina lebuh raya dwi gerabak sepanjang 34.3km dengan empat lorong dan lapan persimpangan sebagai alternatif kepada Lebuhraya-Damansara Puchong (LDP) yang menghubungkan pelbagai perbandaran di antara Bandar Utama dan Bukit Jalil.

 

Sebelum ini, Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari, dilaporkan berkata PJD Link diluluskan secara prinsip oleh kerajaan persekutuan pada 12 November 2017.

 

Cadangan itu kemudiannya dikemukakan kepada Majlis Tindakan Ekonomi Selangor pada 3 September 2020, untuk tinjauan kediaman dijalankan di Petaling Jaya sebelum dibentangkan kepada kerajaan pada 12 November 2021, dan diberi kelulusan bersyarat.

 

Syarat itu bermakna perjanjian konsesi ditandatangani antara Kerajaan Persekutuan dan pemaju pada 5 April 2022, untuk syarikat pembinaan menjalankan penilaian impak alam sekitar (EIA), penilaian impak sosial (SIA) dan penilaian impak trafik penuh (TIA) sebelum perjanjian itu boleh "diaktifkan".- DagangNews.com