Datasonic antara 10 syarikat teknologi membida projek NIISe 2.0 | DagangNews Skip to main content

Datasonic antara 10 syarikat teknologi membida projek NIISe 2.0

KUALA LUMPUR 13 Feb - Sebanyak lebih 10 syarikat telah mengemukakan cadangan mereka untuk projek Sistem Imigresen Bersepadu Nasional (NIISe), yang bertujuan menyepadukan sistem pengurusan sempadan di bawah pelbagai agensi Kementerian Dalam Negeri (KDN).

 

Datasonic Group Bhd dan Scicom (MSC) Bhd, yang terlibat dalam penyepaduan data dengan segmen tertentu sistem kawalan sempadan, telah mengemukakan cadangan teknikal dan kewangan yang kukuh untuk mereka bentuk, membina dan mengekalkan penyepaduan operasi belakang tabir di bawah KDN yang melibatkan kawalan sempadan, lapor The Edge memetik sumber.

 

Syarikat lain yang turut membida untuk projek berkenaan termasuk Bestinet Sdn Bhd, MyEG Services Bhd, Microlink Solutions Bhd, Infomina Bhd, REDtone Digital Bhd dan Sapura Group.

 

Datasonic pada masa ini membekalkan kerajaan dengan cip untuk pasport dan kad pengenalan serta bekalan dan penyelenggaraan sistem pintu automatik yang disertakan dengan biometrik muka dan cap jari di lapangan terbang antarabangsa. Syarikat itu dipercayai akan bekerjasama syarikat teknologi Jerman untuk projek NIISe.


 

Sistem Imigresen Bersepadu Nasional

 

 

Sementara itu, Scicom menyediakan sistem pengurusan pelajar antarabangsa untuk kerajaan dengan kerjasama Kementerian Pengajian Tinggi (KPT). Syarikat itu telah membangunkan sistem dalaman untuk mengurus populasi pelajar antarabangsa dalam negara, memproses visa dan dokumen kesihatan mereka. Scicom pada dasarnya menyepadukan data antara institut pengajian tinggi, KPT dan KDN.

 

Scicom juga telah membangunkan sistem pengurusan sempadan dalaman yang dipasarkan di negara membangun seperti Sri Lanka di bawah kerjasama awam swasta. Model tersebut memerlukan syarikat melaksanakan beberapa bahagian projek manakala kerajaan mengambil beberapa tanggungjawab seperti memudahkan keperluan kawal selia. Sistem ini direka secara dalaman bagi mengurangkan kos, terutamanya dalam ekonomi sedang pesat membangun yang tidak mampu membeli sistem penyepaduan imigresen.

 

Bestinet dan MyEG juga menyediakan perkhidmatan berkaitan Jabatan Imigresen. Bestinet mempunyai sistem yang memproses dokumen perjalanan pekerja asing, termasuk pemeriksaan kesihatan dan pendaftaran biometrik cap jari. Perkhidmatan MyEG juga berkaitan dengan pekerja asing tetapi lebih cenderung kepada pembaharuan permit.

 

Sumber berkata persaingan akan semakin sengit memandangkan kriteria penting projek itu memerlukan sistem paling kos efektif dan teguh untuk memastikan penyepaduan, pemetaan dan pemadanan data daripada beberapa agensi utama di bawah KDN.

 

“Projek itu melibatkan penyepaduan dan rujukan silang data daripada Jabatan Pendaftaran, Jabatan Imigresen dan jabatan lain. Sistem itu mesti boleh menyemak silang dengan data daripada semua pintu masuk dan keluar negara ini serta agensi penguatkuasaan.

 

“Kos projek juga merupakan faktor yang perlu dipertimbangkan. Tetapi dari sudut positif, kos pelaksanaan projek itu telah turun dengan ketara dalam beberapa tahun kebelakangan ini,” kata sumber.

 

 

niise

 

 

KDN telah membuka tender untuk cadangan mereka bentuk, melaksana dan menyelenggara NIISe pada 15 Disember tahun lepas. Taklimat tender berkenaan diadakan pada 20 Disember 2023 dan pembidaan ditutup pada 10 Januari 2024. Tender itu dibuat selepas kerajaan menamatkan kontrak yang sebelum ini diberikan kepada Iris Corp Bhd.

 

NIISe melibatkan penyepaduan data daripada 13 modul sistem kawalan sempadan sedia ada, seperti segmen pekerja asing, sistem saringan penumpang lanjutan, biometrik muka dan cap jari, pas lawatan profesional, pasport dan dokumen perjalanan.

 

“Projek NIISe telah menarik banyak perhatian pada masa lalu tetapi masih belum berjaya dilaksanakan. Mudah-mudahan, kerajaan menyelesaikannya kali ini,” kata seorang eksekutif industri yang biasa dengan projek itu.

 

Projek NIISe telah menjadi tumpuan atas sebab yang salah. Sebelum 2018, projek itu dikenali sebagai Sistem Kawalan Imigresen Nasional atau SKIN. Ia dianugerahkan kepada Prestariang Bhd (kini dikenali sebagai Awanbiru Technology Bhd atau Awantec) dengan kos RM3.9 bilion.

 

Kerajaan bertukar pada 2018 dan pada tahun berikutnya, projek itu ditamatkan. Awantec ketika itu dalam proses timbang tara dengan kerajaan dan sedang menuntut pampasan untuk penamatan itu.

 

Berikutan pelaksanaan tender yang kompetitif, Iris Corp telah dianugerahkan projek itu pada Januari 2021 bernilai RM1.12 bilion. Bagaimanapun, Iris Corp dan S5 Systems Sdn Bhd bergelut dalam pertikaian mengenai peranan S5 Systems dalam kontrak NIISe tersebut. S5 Systems berpendapat bahawa ia mempunyai usaha sama terikat dengan Iris berhubung projek berkenaan, sesuatu yang dipertikaikan oleh Iris. Perkara itu dikemukakan kepada Tribunal Timbang Tara.

 

 

niise

 

 

S5 Systems dikaitkan dengan menantu bekas Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Ia pernah menyelenggara dan menyokong Sistem Penguatkuasaan dan Pendaftaran Negara (NERS), yang mengekalkan maklumat peribadi dan biometrik pekerja asing yang memasuki negara ini. NERS mengenakan bayaran RM50 untuk setiap permit pekerja asing yang dikeluarkan atau diperbaharui.

 

Projek NIISe menggantikan Sistem Imigresen Malaysia yang kini diselenggara oleh Heitech Padu Bhd, yang anehnya tidak bersaing untuk projek NIISe ini.  - DagangNews.com