Fasa pertama Pulau Palma di Dubai terjual habis | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 13 January 2022

Fasa Pertama Pulau Palma di Dubai Terjual Habis

 


 

SAYA baru berjawatan ketua telekomunikasi Pulau Palma dan sudah banyak jawatan yang diminta oleh pencari kerja dari seluruh dunia. Saya masih tidak memikirkan tentang jawatan di bawah saya kerana Pulau Palma masih baru dan sedang dibangunkan.

 

Ramai yang memohon kerja tetapi saya tidak melayan kerana memikirkan apa yang perlu saya lakukan sebaik-baiknya.

 

Saya diperkenalkan dengan ramai konsultan untuk telekomunikasi dan hampir semuanya dari luar Dubai. Ini adalah kerana telekomunikasi di Dubai masih di bawah Etisalat dan semuanya diserahkan kepada Etisalat.

 

Saya tidak berfikiran begitu kerana saya inginkan perubahan dan perkembangan global yang cepat. Buat masa itu masih lagi 2G untuk telefon bimbit dan sedang menuju kepada 3G.

 

Dalam pada itu saya terus mengkaji Pulau Palma, satu projek idak pernah terbayang sebegitu, apatah lagi diusahakan.

 

Projek Palm mewakili konsep riadah, kehidupan dan pelancongan baharu yang unik yang menawarkan pengalaman luar biasa kepada penduduk dan pelawat.

 

Pulau Palma merupakan pengembangan usaha Dubai untuk meningkatkan kedudukannya sebagai destinasi pelancongan antarabangsa yang terulung dan sebagai pilihan kediaman antarabangsa yang ideal.

 


 

Sheikh Mohammed Bin Rashid Al Maktoum
Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum

 


 

Visi untuk The Palm disediakan oleh Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, Putera Mahkota Dubai dan Menteri Pertahanan UAE pada ketika itu.

 

Konsep pulau berbentuk pokok palma diilhamkan oleh warisan Dubai sendiri, dengan pokok palma dan air telah lama dianggap sebagai sumber makanan, tempat tinggal dan perdagangan yang paling penting untuk Dubai.

 

Senibina Arab akan menjadi gaya seni bina tandatangan di The Palm. Gaya ini akan memastikan pulau-pulau itu berakar umbi dalam sejarah dan gaya asli Dubai dan dunia Arab. Pangsapuri pinggir pantai dan kebanyakan rumah Pulau Palma dan perkampungan laut akan menampilkan tema ini.

 

Beberapa gaya seni bina untuk vila kediaman juga telah direka bentuk daripada Arab tradisional hingga Eropah moden, Mediterranean dan Oriental semuanya mencerminkan cita rasa eklektik orang yang akan tinggal di The Palm.

 

Sebab itu telekomunikasi menjadi penting.

 

The Palm dijangka memainkan peranan penting dalam meningkatkan kesedaran tentang Dubai di peringkat seluruh dunia sebagai pilihan kediaman yang ideal, dan mempunyai kesan positif keseluruhan terhadap industri hartanah di Dubai. Pelbagai peluang kediaman yang ditawarkan hanya akan mengukuhkan tawaran hartanah bandar.

 

Terdapat banyak perhatian antarabangsa daripada pembeli untuk tujuan komersial dan swasta, pemimpin kerajaan dan media.

 


 

fudzail

 


 

Pada tahun 2003, David Beckham, bersama 10 pemain bola sepak England yang lain, 1 fisio dan 1 jurulatih, membeli vila kediaman di Pulau Palma.

 

Penduduk di Pulau Palma akan mendapat faedah pemandangan laut, pantai persendirian, infrastruktur moden, pautan berteknologi tinggi, pemandangan yang menakjubkan dan privasi. Mereka juga akan mempunyai akses mudah ke pawagam, restoran, kedai runcit eksklusif, kelab kesihatan dan kemudahan riadah.

 

Saya diberitahu semua vila dan rumah telah dijual. Pangsapuri yang mula dijual pada Januari 2003 juga habis dijual.

 

Itu mengejutkan kerana hanya bayangan dari senibina dan pulau Palma belum siap.

 

Pada April 2003, hartanah kediaman pertama telah dikeluarkan untuk dijual, ini terdiri daripada gabungan Signature Series Villas, Canal Cove Town Homes dan Gardens Homes. Sebulan kemudian pada bulan Mei fasa pertama Water Homes dikeluarkan untuk dijual, yang kini telah habis dijual.

 


 

fudzail

 


 

Disebabkan sambutan yang luar biasa terhadap Water Homes, Nakheel melancarkan fasa kedua Water Homes pada Mei 2004 di Arabian Travel Market, yang juga habis dijual. Selain itu, semua vila telah dijual.

 

Untuk memberikan idea yang lebih baik untuk memiliki rumah ini adalah senarai harga:

 

  • Rumah Canal Cove, 3brm, 3,800 kaki persegi, Dhs 1,870,000.
  • Rumah Canal Cove, 4brm, 4,100 kaki persegi, Dhs 2,090,000
  • Rumah Taman, 4 brm, 6,500 kaki persegi, (kawasan binaan 5,000 kaki persegi), Dhs 2,860,000
  • Vila, 5/7 brm, 13,000 kaki persegi, (kawasan binaan 7,000 kaki persegi), Dhs 5,115,000
  • Rumah Air, 4brm, kawasan binaan, 3875 kaki persegi, Dhs 2,000,000

Sekarang harga dalam puluhan juta Dirham berbanding tahun 2022.

 

Minat terhadap Pulau Palma sangat kuat dan telah menarik pelbagai jenis pelabur tempatan dan antarabangsa. Pelabur ini termasuk pengusaha hotel dan rangkaian hotel, pengusaha pelancongan, kartel dan mogul hiburan, pembeli hartanah, pemilik rumah, pelabur runcit dan swasta.

 

Di samping itu telah sangat berjaya dalam pembinaan dan pembelian. Walaupun tarikh akhir yang mencabar yang telah ditetapkan oleh pemaju Pulau Palma untuk penyiapannya, pembinaan projek itu adalah tepat mengikut jadual.

 

Selain itu, Pulau Palma telah mendapat sambutan yang hebat terhadap penjualan hartanah, di mana semua plot dan hartanah telah dijual dalam masa kurang daripada satu tahun.

 


 

fudzail

 


 

Terdapat tiga peringkat utama untuk proses pembinaan di Pulau Palma ini ialah Penambakan, Pembinaan Infrastruktur dan Pembinaan Bangunan.

 

Fasa 1 - Penambakan melibatkan pemindahan pasir dan penempatan batu untuk mewujudkan asas tanah. Dalam tempoh ini, dianggarkan 100 juta meter padu pasir dan batu dari UAE akan diletakkan di pulau.

 

Penambakan telah pun siap pada tahun 2004 dan sedang menjalani Pembinaan Infrastruktur dan Bangunan. Contohnya ialah pembinaan jambatan dari tanah besar  sedang dalam pembinaan, serta vila kediaman di Frond E.

 

Fasa 2 - Pembinaan Infrastruktur akan merangkumi antara lain pembinaan: Jambatan Tempatan, Jejambat dll; Sistem Pengumpulan Air Sisa; Sistem Saliran Air Ribut; Sistem Pengairan; Rangkaian Bekalan Air Domestik; Sistem Gas Berpaip; Sistem Telekomunikasi; Sistem Kumbahan Sanitari; Sistem Bekalan Elektrik; Sistem Air Sejuk; Jalan; Marina dan Kemudahan Pelabuhan; Sistem melawan api; Sistem Pengumpulan Sisa Pepejal; Perkhidmatan Akses ke pulau sabit; Pengangkutan Infrastruktur dan Ciri Landskap dan Air.

 

Fasa 3 - Pembinaan bangunan akan merangkumi pembinaan bangunan kediaman, pelancongan dan komersial. Dijangka siap sepenuhnya pada awal 2006.

 


 

fudzail

 


 

Saya termenung memikirkan telekomunikasi yang masih tidak dianggap penting oleh semua orang hingga yang terakhir sekali dibina.

 

Saya tidak bersetuju dan menyatakan pendapat.

 

Semua pengurus projek mendengar dan tidak peduli dengan saranan saya yang telekomunikasi adalah yang pertama dibina.

 

Saya geram.

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

Portfolio Tags