Suria Capital runding dengan kerajaan Sabah lanjut konsesi pelabuhan untuk 30 tahun | DagangNews Skip to main content

Suria Capital runding dengan kerajaan Sabah lanjut konsesi pelabuhan untuk 30 tahun

Pelabuhan Kontena Teluk Sapangar, satu daripada 8 pelabuhan yang dikenali oleh Suria Capital di Sabah

KUALA LUMPUR 6 Dis - Suria Capital Holdings Bhd telah memulakan rundingan dengan kerajaan negeri Sabah untuk lanjutan 30 tahun kepada konsesinya untuk mengendalikan pelabuhan di Sabah.

 

Dalam pemakluman di Bursa Malaysia, Suria Capital berkata bahawa Kabinet negeri Sabah telah bersetuju untuk tempoh konsesi unit kumpulan itu, Sabah Ports Sdn Bhd (SPSB), dilanjutkan selama 30 tahun — mulai 1 Sept 2034, hingga 31 Ogos 2064 — tertakluk kepada terma dan syarat yang akan dipersetujui bersama dengan kerajaan negeri Sabah.

 

“Berikutan keputusan tersebut, SPSB dapat memulakan proses rundingan dengan kerajaan negeri dan bersetuju dengan terma dan syarat tempoh konsesi baharu.

 

"Keputusan rundingan mengenai terma baharu itu akan dibentangkan untuk pertimbangan dan kelulusan Kabinet negeri selewat-lewatnya pada 31 Dis 2023, atau setahun selepas rundingan dimulakan," tambah kumpulan itu.


 

suria capital

 


Sebelum ini, Suria Capital memegang konsesi selama 30 tahun untuk mengendalikan pelabuhan di Sabah, bermula dari 2004 hingga 2034.

 

Menurut laman web kumpulan itu, SPSB mengendalikan lapan pelabuhan di Sabah: Pelabuhan Kontena Teluk Sapangar, Terminal Minyak Teluk Sapangar, Pelabuhan Kota Kinabalu, Pelabuhan Sandakan, Pelabuhan Tawau, Pelabuhan Lahad Datu, Pelabuhan Kunak dan Pelabuhan Kudat. - DagangNews.com