Spekulasi pasaran kaitkan kemungkinan Tong Kooi Ong mahu mengambil alih Public Bank | DagangNews Skip to main content

Spekulasi pasaran kaitkan kemungkinan Tong Kooi Ong mahu mengambil alih Public Bank

Tan Sri Tong Kooi Ong

KUALA LUMPUR 10 Jan - Tan Sri Tong Kooi Ong mahu bekas penolong gabenor Bank Negara Malaysia, Datuk Abdul Murad Khalid menarik balik akuan berkanun (SD) yang dibuatnya pada 1999 di mana beliau menuduh pemilik penerbitan kewangan The Edge menyimpan berbilion ringgit dalam akaun induk milik Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

 

Ini telah mencetuskan spekulasi bahawa bekas jurubank itu mungkin bakal kembali ke dalam sektor perbankan.

 

'Perjuangan kedua Tong dengan perbankan' berlaku berikutan pasaran korporat yang heboh dengan perbincangan bahawa dia mungkin membeli Public Bank Bhd atau terlibat dalam pengambilalihan berikutan kematian pengasas, pengerusi, pengarah, dan pengarahnya yang berusia 92 tahun, Tan Sri Teh Hong Piow pada 12 Disember 2022.


 

Tan Sri Teh Hong Piow

 


Telah dilaporkan bahawa tiada seorang pun daripada empat anak Teh (tiga perempuan dan seorang lelaki) dalam perniagaan itu atau berminat untuk mengambil alih perniagaan perbankan yang ditinggalkannya.

 

Bagaimanapun menurut FocusM, kembalinya Tong dalam bidang perbankan hanya boleh direalisasikan jika beliau membersihkan namanya di mata BNM. Dalam erti kata lain, SD Murad, kini 68, boleh menghalang Tong kembali ke kancah perbankan.

 

Menurut Tong, SD Murad telah memaksa dia dan mendiang isterinya Carol Tong untuk menjual PhileoAlliedBank yang mana mereka telah `dirompak' pegangan saham mereka dalam syarikat induk bank itu - Phileo Allied Bank (M) Bhd - yang disenaraikan di Bursa Malaysia selepas bank itu dijual untuk wang tunai.

 

Dalam ‘rayuan’nya kepada Murad menerusi mingguan The Edge, Tong, 63, menyeru Murad yang meletak jawatan daripada jawatan BNM pada 1 Feb 1999 supaya menarik balik SDnya secara terbuka supaya dia dapat membersihkan namanya.

 

“Apa yang saya cari adalah mudah. Untuk Murad menarik balik SDnya sekarang. Minta maaf tidak perlu,” katanya dalam artikel yang dimuatkan dalam penerbitan kewangan itu. "Ini adalah satu-satunya cara episod ini akhirnya akan berakhir."


 

pbb

 


Walau bagaimanapun, undang-undang perbankan semasa di Malaysia tidak membenarkan seseorang individu memperoleh lebih daripada 10% kepentingan dalam kumpulan perbankan, oleh itu laluan Tong mungkin perlu melalui perkongsian dengan pihak lain.

 

Public Bank juga boleh menjadi perhatian oleh Hong Leong Bank Bhd yang diasaskan bersama oleh taikun Tan Sri Quek Leng Chan.

 

Jika itu berlaku, entiti gabungan berkuasa yang disokong oleh Tong dan Quek akan mencabar Malayan Banking Bhd (Maybank) sebagai kumpulan perbankan terbesar Malaysia.

 

Selain Quek, Tong juga mungkin mengintai untuk terjun ke dalam industri perbankan selain Public Bank melalui kerjasama dengan taikun Kumpulan Berjaya Tan Sri Vincent Tan Chee Yioun yang sejak akhir-akhir ini mengecilkan pegangannya dalam Berjaya Corp Bhd (BCorp) .


 

Tan Sri Vincent Tan Chee Yioun
                              Tan Sri Vincent Tan

 


Antara 3-5 Jan sahaja, pengasas BCorp itu telah melupuskan 41.75 juta saham dalam lima peringkat yang seterusnya mengurangkan pegangan langsungnya dalam BCorp kepada 12.74% daripada 21.34% pada 2 Dis 2022.

 

FocusM berkata, Tong dan Vincent Tan mempunyai perkongsian dalam media syarikat Nexnews Bhd pada satu masa sebelum kedua-duanya berpisah.

 

Selain Vincent Tan, Tong juga boleh membuat perjanjian dalam penaklukan Public Bank dengan Tan Sri Tan Teong Hean yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif dan pemegang saham utama Southern Bank Bhd dari 1983 hingga 2006 apabila bank itu dijual.


 

Tan Sri Tan Teong Hean
Tan Sri Tan Teong Hean

 


Teong Han yang juga menantu kepada Allahyarham Tan Sri Lim Goh Tong, pengasas Genting Group, boleh membeli pegangan dalam Public Bank melalui firma ekuiti persendiriannya Southern Capital Group. - DagangNews.com