Pos Malaysia guna perkhidmatan AWS sepenuhnya untuk pacu transformasi perniagaan | DagangNews Skip to main content

Pos Malaysia guna perkhidmatan AWS sepenuhnya untuk pacu transformasi perniagaan

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 1 Dis - Amazon Web Services Malaysia Sdn Bhd (AWS) hari ini mengumumkan bahawa Pos Malaysia Berhad (Pos Malaysia) akan menggunakan AWS sepenuhnya untuk memacu transformasi syarikat dalam merancang mempelbagaikan produk dan perkhidmatannya. 

 

Sebagai sebahagian daripada transformasi perniagaan ini, Pos Malaysia menutup pusat data di premisnya dan memindahkan sebahagian besar teknologi maklumatnya kepada infrastruktur awan terkemuka dunia menjelang 2023. 

 

Dengan menggunakan AWS secara menyeluruh, transaksi Pos Malaysia akan lebih lancar dengan penyelesaian digital baharu yang mengutamakan pelanggan sambil mengurangkan kos IT sebanyak 50%.

 

Penyelesaian ini akan membolehkan organisasi berusia 200 tahun itu yang mempunyai capaian terakhir paling luas di Malaysia menyampaikan kepada lebih daripada 10 juta alamat dan rangkaian lebih daripada 3,500 sentuhan mata runcit.

 

Untuk menyampaikan pos dan perkhidmatan logistik yang lebih baik, Pos Malaysia telah memindahkan 60 aplikasi kritikal, termasuk penjejakan bungkusan, tempat jualan peruncitan, SAP, sumber manusia, rantaian bekalan dan penjejakan mel ke AWS pada Jun 2022, dan akan memindahkan baki aplikasi menjelang 2023. 

 

Pos Malaysia akan menggunakan Amazon Elastic Compute Cloud (Amazon EC2), yang menyediakan kapasiti pengiraan yang selamat dan boleh diubah saiz dalam awan, untuk membantu skala beban kerjanya. 

 

Ini akan membolehkan Pos Malaysia memberikan sokongan yang lebih baik kepada pelanggannya melalui penghantaran tanpa geseran semasa tempoh puncak seperti acara jualan promosi dan musim perayaan. 

 

 

pos

 

 

Ketua Kumpulan Pegawai Digital dan Transformasi Pos Malaysia, Sumesh Rahavendra berkata, AWS membantu mereka mengemudi transformasi perniagaan untuk mempelbagaikan melangkaui penyediaan tradisional penghantaran mel dan bungkusan. 

 

"Di AWS, kami boleh menawarkan runcit, logistik dan produk dan perkhidmatan inovatif lain untuk memberi perkhidmatan yang lebih baik kepada pelanggan dan menjadikan operasi kami lebih lancar dan cekap.

 

"Penghijrahan menyeluruh ke AWS membolehkan kami memberi tumpuan operasi teras, meningkatkan produktiviti dan memacu keuntungan, sambil memberikan pelanggan pengalaman yang hebat," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Pengarah Urusan Wilayah Worldwide Sektor Awam ASEAN AWS, Eric Conrad berkata, transformasi digital Pos Malaysia dengan AWS adalah contoh yang bagus tentang bagaimana jarak jauh tradisional perniagaan logistik boleh memudahkan, memodenkan, berinovasi dan skala. 

 

"Menggunakan AWS, Pos Malaysia boleh menangkap peluang pertumbuhan dalam e-dagang apabila permintaan untuk membeli-belah dalam talian dipercepatkan di seluruh Asia Tenggara semasa pandemik," katanya. - DagangNews.com