Pelabur Qatar cadang beli kelab bola sepak ternama dunia, Manchester United | DagangNews Skip to main content

Pelabur Qatar cadang beli kelab bola sepak ternama dunia, Manchester United

QATAR 14 Feb - Pelabur Qatar bersedia membuat tawaran untuk Manchester United Plc dalam beberapa hari akan datang, kata sumber yang mengetahui perkara itu, dalam langkah yang akan mengukuhkan hasrat negara itu untuk menjadi pemain utama dalam sukan global.

 

Konsortium Qatar sedang bersedia mengemukakan bidaan awal untuk kelab bola sepak Liga Perdana Inggeris itu menjelang akhir minggu ini, kata sumber itu. 

 

Pegawai di dana kekayaan daulat Qatar Investment Authority (QIA) sedang membantu dengan persediaan untuk bidaan bersama pejabat keluarga tempatan, salah seorang daripada sumber berkata, meminta untuk tidak dikenal pasti membincangkan maklumat sulit.

 

Bank New York, Raine Group sedang menasihati pemilik Manchester United, keluarga Glazer yang berpangkalan di AS.

 

Manchester United menjadi bualan spekulasi pengambilalihan yang semakin meningkat sejak musim panas, apabila Bloomberg News melaporkan keluarga Glazer terbuka untuk menjual kepentingan. 

 

Setakat ini, hanya jutawan British, Jim Ratcliffe secara rasmi mengisytiharkan minatnya dan bekerjasama dengan Goldman Sachs Group Inc dan JPMorgan Chase & Co untuk tawaran yang berpotensi.

 

Agensi berita antarabangsa itu melaporkan pada Januari bahawa pelabur Qatar yang disokong oleh kerajaan sedang mempertimbangkan pelaburan di Manchester United.

 

Qatar Sports Investments (QSI), entiti berasingan kepada QIA, sudah memiliki kelab super Perancis Paris, Saint-Germain FC. 

 

Peraturan daripada badan induk bola sepak Eropah, UEFA, menyatakan bahawa pasukan dengan pemilik majoriti yang sama tidak boleh bersaing bersama dalam kejohanan utama di rantau ini, termasuk Champions League. 

 

Pengerusi QSI, Nasser Al-Khelaifi juga merupakan ahli Jawatankuasa Eksekutif UEFA yang menerima pakai peraturannya.

 

Emir pemerintah Qatar, Sheikh Tamim Hamad Al Thani adalah peminat Manchester United dan tidak mungkin mahu melepaskan peluang untuk memiliki pasukan yang dianggap secara meluas sebagai salah satu jenama sukan terbesar dunia.

 

Perbincangan masih berjalan dan tiada keputusan muktamad diambil untuk menentukan entiti Qatar yang mana akan menyediakan modal untuk bidaan Manchester United, menurut sumber. 

 

Jurucakap QIA enggan mengulas, manakala wakil QSI tidak bersedia untuk mengulas serta-merta berkenaan spekulasi ini.

 

Pakar pelaburan sukan di Certus Capital, Adam Sommerfeld menganggarkan bahawa sebarang tawaran untuk Manchester United perlu melebihi £4 bilion (AS$4.8 bilion) untuk menjadikannya kenyataan.

 

Itu akan menjadikannya salah satu tawaran terbesar yang pernah melibatkan francais sukan.

 

Qatar membelanjakan lebih AS$200 bilion sepanjang dekad lalu bagi pembangunan semula infrastruktur negara untuk menjadi tuan rumah Piala Dunia FIFA. 

 

Di samping membina stadium baharu dan seluruh majlis perbandaran, ia juga membeli aset sukan. 

 

Selain pengambilalihan PSG, QSI mempunyai kepentingan kelab bola sepak Portugal SC Braga. – DagangNews.com