MPOA anggarkan kerugian hasil RM20 bilion akibat kekurangan penuai kelapa sawit | DagangNews Skip to main content

MPOA anggarkan kerugian hasil RM20 bilion akibat kekurangan penuai kelapa sawit

KUALA LUMPUR 6 Dis - Persatuan Minyak Sawit Malaysia (MPOA) mendedahkan bahawa kerugian hasil akibat kekurangan penuai kelapa sawit dianggarkan berjumlah RM20 bilion.

 

Ketua Eksekutif Eksekutif MPOA, Joseph Tek Choon Yee berkata, persatuan itu sedang mencari untuk "terlibat secara proaktif dengan kerajaan mengenai perkara yang berkaitan dengan buruh dan keperluan sumber manusia lain yang mempengaruhi sektor perladangan".

 

MPOA mewakili kira-kira 70% daripada kawasan tanaman kelapa sawit milik persendirian, yang membentuk kira-kira 40% daripada jumlah kawasan tanaman kelapa sawit di Malaysia dengan anggotanya termasuk syarikat seperti Sime Darby Plantation Berhad, FGV Holdings Berhad, Kuala Lumpur Kepong Berhad dan IOI Corp Berhad.

 

Dalam forum yang bertemakan "Mitigating Challenges on the Imperatives of Workforce in Plantation Sector" yang dihadiri lebih 200 peserta termasuk ahli MPOA, jemputan daripada industri dan penceramah berkepentingan daripada pelbagai agensi kerajaan dan penyedia perkhidmatan lain yang terlibat dalam pengambilan dan pemulangan warga asingke Malaysia dan keperluan sumber manusia bagi sektor perladangan.

 

Selain kehadiran pekerja asing yang lambat, forum itu juga membincangkan perkara berkaitan levi HRDC, sistem levi pelbagai peringkat, mekanisme dan cadangan kad pekerja asing di Sabah.

 

Joseph berkata, kaji selidik MPOA ke atas pekerja asing dari Januari hingga November 2022 dalam kalangan 10 ahli terbaiknya di Malaysia mendapati, jumlah pekerja asing yang masuk masih jauh daripada anggaran awal lebih 120,000 pekerja yang diperlukan untuk menangani kekurangan pekerja sekarang di sektor perladangan kelapa sawit.

 

Beliau berkata, setakat 30 November 2022, 14,159 pekerja asing telah diambil dan telah memasuki negara ini.

 

Pekerja asing bagi sektor perladangan berasal dari Indonesia (6,837), India (6,532), Nepal (730) dan Bangladesh (60).

 

Katanya, jumlah itu mewakili 49% (14,159 masuk / 28,724 diluluskan) pekerja asing yang diluluskan oleh pihak berkuasa tetapi mereka hanya 19% (14,159 masuk / 74,664 diperlukan) daripada jumlah pekerja asing yang diperlukan untuk tahun 2022.

 

"Sektor perladangan mengiktiraf usaha dan kemajuan yang dilakukan oleh pelbagai agensi kerajaan setakat ini, termasuk menyelesaikan masalah domestik di bahagian penerimaan dan pembentukan pusat sehenti Bahagian Pekerja Asing di bawah (Kementerian Sumber Manusia).

 

"Bagaimanapun, isu kesesakan masih berterusan di pelbagai negara sumber dan juga pada hari ketibaan. Dalam banyak keadaan, proses akhir yang terlibat dalam pengambilan adalah di luar kapasiti kebanyakan pemain industri ke arah mempercepatkan ketibaan sejumlah besar warga asing. pekerja," katanya, lapor The Edge.

 

Beliau berkata, satu lagi aspek yang sama penting ialah semua langkah mitigasi dan proses wajar yang berkaitan dengan sifar bayaran pengambilan, potensi risiko buruh paksa juga mesti dilaksanakan dan pematuhan dipatuhi.

 

“Isu logistik termasuk penyewaan pesawat juga perlu ditangani," katanya. - DagangNews.com