Malakoff meterai perjanjian untuk projek pembinaan tiga loji hidroelektrik di Kelantan | DagangNews Skip to main content

Malakoff meterai perjanjian untuk projek pembinaan tiga loji hidroelektrik di Kelantan

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 22 Mac - Malakoff Corp Bhd menandatangani beberapa perjanjian termasuk perjanjian dasar induk (HOA) dan beberapa perjanjian langganan pemegang saham berikutan penyertaan yang dirancang dalam projek tenaga boleh diperbaharui (RE) di Kelantan.

 

Ia adalah untuk tiga loji hidroelektrik iaitu loji kuasa hidro kecil (SHP) Kemubu, Kuala Geris SHP dan Serasa SHP, yang masing-masing mempunyai kapasiti terpasang 29 megawatt (MW), 25MW dan 30MW di Kuala Krai, Kelantan.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, Malakoff menyatakan syarikat itu menandatangani HOA dengan Rising Promenade Sdn Bhd, RP Hydro (Kelantan) Sdn Bhd (RPHK) dan Rising O&M Engineering Services Sdn Bhd yang akan memperincikan setiap tanggungjawab mereka dalam perkongsian akan datang dalam pembinaan tiga loji.

 

"Tiga loji itu akan menambah kapasiti 84MW kepada portfolio RE Malakoff dan mereka dijangka menyediakan aliran pendapatan yang stabil kepada syarikat, terutamanya melalui pembayaran dividen daripada saham keutamaan boleh tebus dalam RPHK," kata syarikat itu.

 

Projek itu akan mempercepatkan pertumbuhan Malakoff dalam industri RE dan memajukan peralihannya kepada sumber tenaga yang lebih bersih ketika ia bergerak ke arah masa depan rendah karbon, tambahnya dalam kenyataan itu.

 

Perjanjian pemegang saham juga akan menyaksikan Malakoff mengambil bahagian dalam projek itu melalui pegangan saham dengan pembelian 70% saham biasa dan langganan sehingga 250 juta (bernilai RM250 juta) saham keutamaan dalam RPHK.

 

Terdapat juga pembelian 70% saham biasa dalam ROMES oleh Malakoff daripada RPSB untuk projek itu, katanya.

 

Pada Julai 2018, RPHK telah dianugerahkan oleh Unit Perancang Ekonomi kerajaan negeri Kelantan untuk melaksanakan projek tersebut dengan gabungan kapasiti terpasang sebanyak 84MW.

 

Berikutan itu, RPHK berkata ia telah memeterai tiga perjanjian Pembelian Tenaga RE berasingan dengan Tenaga Nasional Bhd (TNB) pada 23 Jun 2021 untuk penjualan dan pembelian RE projek akhirnya daripada loji ini kepada TNB, untuk tempoh 21 tahun dari tarikh permulaan galakan tarif.

 

Malakoff berkata dalam pengumumannya bahawa anggaran jumlah kos projek itu akan dibiayai melalui terbitan Sukuk Wakalah SRI Hijau Asean dan sumbangan ekuiti berdasarkan struktur pembiayaan projek dengan nisbah kewangan kepada ekuiti 80:20. - DagangNews.com