Konsortium firma China-Malaysia rancang labur AS$1.5 bilion bina kilang panel solar di Bintulu | DagangNews Skip to main content

Konsortium firma China-Malaysia rancang labur AS$1.5 bilion bina kilang panel solar di Bintulu

KUCHING 17 Mac - Sebuah konsortium, terdiri daripada syarikat China dan Malaysia, merancang untuk melabur AS$1.5 bilion (RM6.76 bilion) dalam kilang bahan berasaskan silikon rendah karbon bersepadu pertama untuk menghasilkan panel solar di Taman Perindustrian Samalaju, Bintulu.

 

Ahli konsortium Haitai Solar, China Machinery Engineering Corp (CMEC), Adam Digital Assets Sdn Bhd dan Solar Pulse Sdn Bhd menandatangani perjanjian kerjasama mengenai projek loji itu semasa Persidangan Karbon 2023 selama tiga hari, yang berakhir di sini Khamis.

 

Yang menandatangani perjanjian tersebut ialah pengerusi Haitai Solar Wang Yong, pengarah CMEC Richard Zhang, pengerusi Adam Digital Tan Sri Khalid Abu Bakar dan presiden Solar Pulse Izzat Sulaiman dan disaksikan oleh Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa, Industri dan Pelaburan Sarawak Datuk Dr Malcolm Mussen Lamoh.

 

Haitai Solar ialah satu daipada pengeluar modul fotovoltaik terbesar di dunia, yang memberi tumpuan kepada tenaga hijau dengan lima bahagian perniagaan - modul fotovoltaik, loji kuasa skala utiliti, kurungan fotovoltaik, simpanan tenaga dan tenaga hidrogen.

 

CMEC ialah syarikat perolehan, pembinaan dan pentauliahan kejuruteraan (EPCC), yang telah menyiapkan pelbagai jenis projek kejuruteraan. Solar Pulse mempunyai pengalaman yang luas dalam projek solar atas bumbung penggunaan sendiri di Malaysia.

 

Adam Digital yang berpangkalan di Sarawak, yang berkonsepkan projek loji bahan berasaskan silikon rendah karbon bersepadu, menyediakan penyelesaian tenaga hijau yang inovatif kepada rantau ini. Khalid berkata projek loji itu dijangka bermula tahun depan untuk siap pada 2025.

 

Kilang itu dijadualkan beroperasi sepenuhnya menjelang 2026.

 

“Penubuhan kilang itu melibatkan pelaburan bernilai RM6.8 bilion akan menjadi perintis di Asia Tenggara yang menggunakan bahan mentah – silika – untuk menghasilkan panel solar. Ia akan memberi impak positif kepada Sarawak dari segi ekonomi, sosial dan alam sekitar.

 

Menurut Khalid, apabila beroperasi sepenuhnya, kilang itu dijangka menggaji 200 profesional dan 3,800 pekerja mahir.

 

Ini akan membantu mencapai 40% daripada sasaran Strategi Pembangunan Pasca-COVID-19 Sarawak 2030 untuk mewujudkan peluang pekerjaan baharu dalam industri berkaitan teknologi tinggi.

 

Konsortium itu akan bekerjasama rapat dengan institusi mahir, kolej dan universiti di Sarawak untuk menghasilkan modul yang ditetapkan, khususnya teknologi solar, untuk melatih lebih ramai kakitangan berkemahiran tinggi dalam industri.

 

Malcolm Mussen berkata, memandangkan konsortium itu akan memperkenalkan teknologi silikon baharu yang lebih mesra alam, ia akan membantu mengurangkan tahap pelepasan karbon selaras dengan agenda Ekonomi Hijau Sarawak.

 

“Saya percaya dengan inovasi dan teknologi baharu ini, Sarawak akan dilihat sebagai perintis dalam inisiatif pemanasan global untuk mengurangkan pelepasan karbon rendah, dan kementerian menyokong usaha tersebut,” tambahnya.

 

Sementara itu, pada persidangan itu, SaraCarbon Sdn Bhd telah diberikan permit kajian karbon hutan oleh kerajaan Sarawak.

 

Permit itu membolehkan syarikat mengkaji potensi menjalankan projek berasaskan alam semula jadi karbon dalam kawasan ladang pokok industri Samling di Marudi, utara Sarawak.

 

Ketua Pegawai Eksekutif SaraCarbon, Lawrence Chia berkata permit itu akan membolehkan pembangunan projek yang berpotensi menjadi pengubah permainan dalam memacu pangsi Sarawak ke arah tenaga hijau.

 

Chia, yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Samling Strategic Corp Sdn Bhd berkata projek Marudi sejajar dengan objektif kerajaan negeri untuk mengurangkan gas rumah hijau dan menyediakan sumber pendapatan baharu untuk Sarawak.

 

Secara berasingan, Petroleum Sarawak Bhd telah memperoleh lesen pertama untuk penyimpanan karbon bagi memulakan peranan strategiknya sebagai pengurus bagi tangkapan, penggunaan dan sumber simpanan karbon asli Sarawak.

 

Lesen daripada Jabatan Tanah dan Survei Sarawak meliputi kawasan yang terletak di luar pesisir Wilayah Luconia Utara Bintulu. - DagangNews.com