Kemunculan CEO Hextar sebagai pemegang ekuiti kedua terbesar lonjak saham Perak Transit | DagangNews Skip to main content

Kemunculan CEO Hextar sebagai pemegang ekuiti kedua terbesar lonjak saham Perak Transit

Datuk Eddie Ong Choo Meng

KUALA LUMPUR 2 Nov - Saham Perak Transit Bhd terus meningkat pada paras tertinggi RM1.15 pada pagi Rabu selepas ditutup pada paras tertinggi sepanjang masa RM1.07 pada hari Selasa, berikutan kemasukan pelabur Datuk Eddie Ong Choo Meng sebagai pemegang saham utama syarikat itu sejak Jumaat lalu.

 

Pada rehat tengah hari Rabu, Perak Transit meningkat 6.54% atau tujuh sen kepada RM1.14 dengan 12.18 juta saham diniagakan.

 

Saham terminal pengangkutan dan pengendali bas yang berpangkalan di Ipoh itu meningkat 6.54% atau tujuh sen selepas sejumlah 12.18 juta saham bertukar tangan di Bursa Malaysia.

 

Tahun ke hari ini, kaunter Perak Transit mencatat kenaikan sebanyak 96.68% daripada 58 sen, menurut The Edge.

 

Pada RM1.14, Perak Transit mempunyai permodalan pasaran kira-kira RM808.84 juta.


 

Datuk Eddie Ong Choo Meng

 


Menurut Bloomberg, firma penyelidikan AmInvestment Bank mengesyorkan "membeli" saham Perak Transit dengan harga sasaran RM1.06. Sementara itu, TA Securities, yang juga mempunyai penarafan “beli”, menetapkan harga sasaran yang lebih tinggi pada RM1.20.

 

Ong, ketua pegawai eksekutif Kumpulan Hextar, kini merupakan pemegang saham kedua terbesar di Perak Transit dengan 6.923% kepentingan.

 

Pengasas dan pengarah urusan Perak Transit Datuk Seri Cheong Kong Fitt ialah pemegang saham terbesar, dengan pegangan langsung sebanyak 17.42% dan kepentingan tidak langsung sebanyak 13.6%, melalui CBS Link Sdn Bhd (8.35%) dan isterinya Datin Seri Lim Sow Keng (5.25%). - DagangNews.com