Jutawan Filipina beli 35% kepentingan di dalam ZUS Coffee | DagangNews Skip to main content

Jutawan Filipina beli 35% kepentingan di dalam ZUS Coffee

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 22 Mac - Jutawan Filipina Frank Lao, pemilik dua restoran paling terkenal di negara ini, Choi Garden dan Gloria Maris, mengembangkan portfolionya dengan melabur dalam ZUS Coffee, rangkaian kopi berasaskan teknologi Malaysia.

 

Ketua pegawai operasi syarikat restoran Choi Garden Janica Lao telah menandatangani perjanjian untuk membeli 35% kepentingan dalam ZUS Coffee minggu lepas dengan pengasas bersama ZUS Coffee, Ian Chua.

 

Janica berkata bahawa kumpulan Choi Garden berhasrat untuk berkembang ke Filipina dan ZUS Coffee sesuai untuk rancangan mereka.

 

“Kami menyasarkan untuk memperkenalkan Kopi ZUS kepada Filipina. ZUS Coffee tidak melihat kepada francais; semua kedai mereka dimiliki oleh syarikat, dan mereka menyasarkan untuk menjadi juara tempatan.

 

“Pertumbuhan ZUS Coffee di Malaysia sangat pantas dalam tempoh tiga tahun kebelakangan ini dan mereka sangat berazam dalam melayani pasaran tempatan Malaysia dengan perisa tempatan. Kami percaya bahawa mereka akan melakukan perkara yang sama di pasaran Filipina,” kata Janica dalam satu kenyataan.

 

ZUS Coffee, yang membuka kedai pertamanya di Malaysia pada 2019, kini memiliki 197 lokasi di seluruh negara, dengan lebih 30 juta cawan dihantar setakat ini.

 

Ia berkata lebih 1.5 juta individu telah memuat turun aplikasi itu setakat 20 Mac 2023, dan kini terdapat lebih 800,000 pengguna aktif setiap bulan.

 

Chua berkata, syarikat itu sedang berusaha untuk menambah bilangan pengguna aplikasi melalui pelbagai inisiatif promosi.

 

"Kami mempunyai beberapa insentif yang tersedia melalui aplikasi yang menggalakkan pelanggan untuk minum kopi kami dan memberitahu saudara-mara dan rakan-rakan mereka mengenainya," katanya.

 

Menurut Chua, syarikat itu berhasrat membuka sehingga 150 unit di kawasan strategik di sekitar Malaysia pada tahun ini. - DagangNews.com