Infomina lancar prospektus bagi jana RM32.47 juta daripada terbitan IPO | DagangNews Skip to main content

Infomina lancar prospektus bagi jana RM32.47 juta daripada terbitan IPO

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 1 Nov - Infomina Berhad yang akan disenaraikan di Pasaran ACE Bursa Malaysia pada 25 November 2022 berhasrat untuk mengumpul dana sebanyak RM32.47 juta berdasarkan modal saham yang diperbesarkan sebanyak 601.25 juta saham.

 

Berdasarkan prospektus Infomina, tawaran awam permulaan (IPO) kumpulan itu melibatkan terbitan awam sebanyak 81.17 juta saham baharu dan tawaran untuk penjualan jumlah saham sedia ada.

 

Dengan harga 40 sen sesaham, terbitan awam Infomina sebanyak 81.17 juta saham baharu akan memperoleh RM32.47 juta untuk membiayai pengembangan perniagaan syarikat.

 

"Kami secara prinsipnya beroperasi di Malaysia, Singapura, Thailand, Filipina, Indonesia dan Hong Kong melalui anak syarikat kami," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Syarikat itu berkata, hasil kasar RM32.47 juta yang akan diperoleh daripada terbitan awam saham baharu itu akan digunakan untuk membiayai pengukuhan cabang penyelidikan dan pembangunan (R&D) bagi mengembangkan aplikasi teknologi dan penyelesaian infrastruktur syarikat selain membantu pengembangan kumpulan.

 

Pengarah Urusan Infomina, Yee Chee Meng berkata, kumpulan itu mencatatkan perkembangan yang stabil.

 

"Kami telah berubah daripada pemain IT tempatan dan tempatan kepada penyedia penyelesaian teknologi serantau yang mempunyai kehadiran langsung di Malaysia, Singapura, Thailand, Filipina, Indonesia dan Hong Kong.

 

"Selain jejak serantau kami yang luas, senarai pelanggan besar kami yang semakin meningkat adalah bukti keupayaan kami dalam menyediakan penyelesaian teknologi kepada perusahaan besar," katanya.

 

Beliau berkata, kejayaan pelancaran prospektus akan menyediakan kumpulan itu lebih banyak sumber untuk mengukuhkan keupayaan R&D dan mempercepatkan pengembangannya.

 

"Penyenaraian kami yang akan datang di Bursa juga akan meningkatkan imej dan kehadiran jenama kami," katanya.

 

M&A Securities Sdn. Bhd. ialah penasihat, penaja, penaja jamin dan ejen penempatan untuk IPO Infomina manakala Newfields Advisors Sdn. Bhd. adalah penasihat kewangan untuk pelaksanaan korporat. - DagangNews.com