AICB, GEFI anjur acara maya Ethical Finance ASEAN Summit edisi kedua pada 30 Mac 2023 | DagangNews Skip to main content

AICB, GEFI anjur acara maya Ethical Finance ASEAN Summit edisi kedua pada 30 Mac 2023

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 21 Mac - Asian Institute of Chartered Bankers (AICB) dan Global Ethical Finance Initiative (GEFI) yang berpangkalan di United Kingdom bekerjasama untuk menjadi tuan rumah Ethical Finance ASEAN Summit, berdasarkan kejayaan edisi sulung tahun lalu. 

 

Acara secara maya yang bertemakan 'Peralihan Pembiayaan' itu akan diadakan pada 30 Mac 2023 secara percuma.

 

Pengerusi AICB, Tan Sri Azman Hashim berkata, AICB sebagai satu-satunya badan profesional untuk jurubank dalam Malaysia, terus komited untuk menyokong pengamal kewangan untuk meningkatkan lagi kemahiran dan pengetahuan mereka.

 

"Melalui kelayakan profesional kami, AICB terus bekerjasama rapat dengan rakan kongsi untuk mewujudkan saluran mampan bagi jurubank yang cekap secara teknikalnya kukuh, dari segi etika dan sosial," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Pengarah Urusan dan Pengasas Bersama GEFI, Omar Shaikh pula berkata, Ethical Finance ASEAN kini masuk tahun kedua, dengan sidang kemuncak maya tahun lepas menarik lebih 4,000 peserta.

 

"Kumpulan yang cemerlang daripada penceramah tempatan dan antarabangsa berkongsi pandangan dan amalan utama mengenai karya hebat di rantau ASEAN mengenai peralihan pembiayaan, dan meneroka bagaimana rangka kerja antarabangsa boleh memenuhi keperluan pasaran ASEAN dengan lebih baik," katanya.

 

Sidang kemuncak itu akan menampilkan pakar mengenai kewangan yang mampan dan bertanggungjawab di rantau ASEAN dan di luar. 

 

 

aicb

 

 

Perbincangan akan merangkumi bagaimana aliran mega 2023 mempengaruhi ekonomi ASEAN, cabaran teras bagi rantau ASEAN dalam membiayai penyesuaian iklim dan mitigasi, peranan kewangan dalam menangani penebangan hutan dan risiko kewangan berkaitan alam semula jadi di rantau ini dan sebagainya.

 

Untuk mendaftar, sila layari www.aicb.org.my/events/ethical-finance-asean-2023 sebelum 29 Mac 2023. - DagangNews.com