Lebuh raya WCE bakal anjak limpahan ekonomi kepada Perak | DagangNews Skip to main content

Lebuh raya WCE bakal anjak limpahan ekonomi kepada Perak

Lebuh raya WCE adalah sepanjang 233km bermula dari Banting di Selangor ke Taiping di Perak. - Semua gambar ihsan West Coast Expressway Sdn Bhd
Oleh JOHARDY IBRAHIM

“Sudah ada lebuh raya PLUS ke utara, untuk apa lebuh raya WCE? Buang duit RM56 bilion saja!” tulis seorang individu di media sosial.

 

Inilah masalahnya bila tidak mengerti ke mana dari mana hala sesuatu jalan raya. Lebih raya WCE yang sudah dirancang hampir dua dekad, memang dibina bagi menghubungkan Selangor dan Perak. Bukan ke Perlis!

 

Dan sebenarnya, kos keseluruhan projek ini ialah RM5.9 bilion. Bukan RM56 bilion. 

 

 

WCE telah dicadangkan pada pertengahan 1990-an, namun tertangguh disebabkan Krisis Kewangan Asia (AFC) 1997 sebelum dihidupkan semula pada 2000-an. Kini pembinaannya sudah 99.33 peratus siap.

 

Lebuh raya sepanjang 233km dari Banting di Selangor ke Taiping di Perak itu akan menawarkan sambungan pengangkutan yang sangat baik dan kecekapan untuk pergerakan kargo ke dan dari pelabuhan.

 

 

WCE

 

WCE

 

WCE

 

WCE

 

 

Manfaat

WCE dijangka meningkatkan kecekapan pengangkutan, menggalakkan pertumbuhan serantau dan menyumbang kepada kemajuan ekonomi keseluruhan negara

 

Dalam pembangunan mana-mana negara di dunia, lebuh raya adalah faktor penting dalam memacu pertumbuhan ekonomi.

 

Lebuhraya Utara-Selatan (yang melekat dibibir semua sebagai PLUS walaupun ia nama syarikat konsesinya) yang digunakan sejak akhir 1980-an, telah menyumbang dengan ketara kepada pembangunan pesat negara, terutamanya di sepanjang Pantai Barat Semenanjung Malaysia.

 

Walau bagaimanapun, disebabkan oleh pertumbuhan besar dalam volum trafik dan permintaan mobiliti, PLUS tidak lagi dapat memenuhi keperluan yang besar dengan secukupnya, menghalang ekonomi negara daripada terus berkembang.

 

Oleh itu, kerajaan memutuskan untuk membina alternatif di sepanjang Pantai Barat semenanjung dari Banting ke Taiping untuk merangsang pertumbuhan.

 

 

Prof Dr Law Teik Hua
                            Prof Dr Law Teik Hua

 

 

Ketua Pusat Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Fakulti Kejuruteraan Universiti Putra Malaysia (UPM) Prof Dr Law Teik Hua berkata Lebuhraya Pantai Barat (WCE) dibina dengan dua objektif utama.

 

Pertama, ia adalah untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas yang teruk di NSE sedia ada dengan menyediakan laluan alternatif untuk penumpang dan kargo; dan kedua untuk berfungsi sebagai lebuh raya pelengkap kepada NSE, memupuk pembangunan sosio-ekonomi kawasan Pantai Barat yang belum dibangunkan secukupnya setakat ini.

 

“Dengan memenuhi tujuan ini, WCE dijangka meningkatkan kecekapan pengangkutan, menggalakkan pertumbuhan serantau dan menyumbang kepada kemajuan ekonomi keseluruhan negara,” kata Law dalam satu wawancara media.

 

Disebabkan sambungan WCE dengan rangkaian lebuh raya semasa — iaitu PLUS, Lebuhraya Lembah Klang Selatan (SKVE), Lebuhraya Baru Lembah Klang (NKVE), Laluan Pintas Selat Klang Utara Baru (NNKSB), Lebuhraya Shah Alam (Kesas) dan Kuala Lumpur (KL )-Lebuhraya Kuala Selangor (Latar) — WCE akan menambah baik pergerakan kargo keluar masuk Pelabuhan Klang, yang memperkemas pengangkutan barangan dan membawa kepada penghantaran kargo yang lebih pantas.

 

Di Perak, projek pembangunan Bandar Perindustrian Maritim Lumut (LuMIC) dijangka meraih manfaat serupa dan WCE merupakan komponen penting kepada kejayaan LuMIC.

 

 

Syamsyul Samsudin
                 Syamsyul Samsudin

 

 

Penganalisis industri, Syamsyul Samsudin berkata, WCE juga dijangka berkurangan masa perjalanan, yang akan menghasilkan penjimatan kos untuk syarikat logistik dan perniagaan dengan mengurangkan penggunaan bahan api, kos penyelenggaraan dan kos pengangkutan keseluruhan.

 

Katanya, rangkaian lebuh raya akan meningkatkan lagi kecekapan rantaian bekalan, yang membawa kepada pengurangan masa utama, pengurusan inventori yang lebih baik dan perkhidmatan pelanggan yang dipertingkatkan untuk perniagaan yang bergantung pada penghantaran tepat pada masanya.

 

Tambahan pula, pembukaan WCE dijangka memacu pembangunan taman perindustrian baharu, hab logistik dan pusat pengedaran di sepanjang lebuh raya, memusatkan penyatuan, penyimpanan dan pengagihan semula barangan.

 

“Hasilnya, ia akan mewujudkan rangkaian logistik yang teratur dan cekap di rantau ini,” kata Syamsyul yang merupakan Pensyarah Kanan (Kewangan dan Pelaburan) Fakulti Pengurusan dan Perniagaan UiTM.

 

 

WCE

 

WCE

 

 

Dengan rangkaian lebuh rayanya, WCE akan berintegrasi dengan rangkaian pengangkutan rel, udara dan marin sedia ada — mempromosikan ketersambungan antara mod, mengoptimumkan operasi logistik dan menyediakan pelbagai alternatif pengangkutan kargo.

 

Manfaat WCE

Pengangkutan barangan dan produk dari kawasan Pantai Barat ke Lembah Klang (hab ekonomi utama) telah menjadi lebih cekap kerana perbelanjaan perjalanan dari segi masa dan jarak telah berkurangan dengan WCE.

 

Oleh itu, pengurangan kos logistik diterjemahkan kepada pengurangan harga produk, yang memberi manfaat kepada kedua-dua perniagaan dan pengguna.

 

Kesimpulannya, WCE dijangka membawa manfaat yang besar kepada Malaysia secara amnya.

 

 

WCE

 

WCE

 

 

Ini menunjukkan keperluan untuk lebuh raya baharu di Malaysia berdasarkan kepadatan penduduk untuk meminimumkan kesesakan lalu lintas di bandar.

 

Selain itu, WCE juga memendekkan masa perjalanan untuk meningkatkan hubungan antara satu lokasi ke lokasi lain, dan sambungan dan penggunaan yang lebih baik bagi rangkaian lebuh raya dan jalan raya sedia ada oleh rakyat Malaysia, terutamanya kesesakan lalu lintas yang digeruni pada musim perayaan dan cuti sekolah. - DagangNews.com