Warisan 500 tahun Tun Fatimah, Ratu Melaka terakhir ke skrin digital | DagangNews Skip to main content

Warisan 500 tahun Tun Fatimah, Ratu Melaka terakhir ke skrin digital

TUN Fatimah, Ratu Melaka yang terakhir, terkenal dengan keberanian, kehalusan politik dan keazaman beliau sebagai tokoh penting dalam menetapkan warisan Melaka di sebalik pencerobohan Portugis pada awal abad ke-16.

 

Melalui pengaruhnya yang kuat terhadap Sultan Mahmud Shah, Sultan Melaka yang terakhir, putera dan puteri Tun Fatimah telah menubuhkan kuasa politik baharu di Tanah Melayu khususnya melalui penubuhan kesultanan Johor melalui puteranya Raja Ali Sultan Mahmud atau Sultan Alauddin Riayat Shah. II (1528–1564) dan kesultanan Perak melalui anak tirinya Sultan Muzaffar Syah (1528-1549).

 

Dengan sokongan Geran DC3+ daripada Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC), agensi komunikasi strategik bersepadu dan penciptaan kandungan bzBee Consult Sdn Bhd berhasrat untuk membawa Tun Fatimah: The Rebel Queen ke skrin digital dalam usaha untuk mempamerkan adat, kesopanan dan nilai-nilai silam yang kaya melalui kisah-kisah wirawati, wira, warisan dan sejarah Malaysia sendiri.

 

Menurut pengasas dan pengarah urusan bzBee Prof Mohd Said Bani CM Din, Malaysia mempunyai banyak cerita yang boleh dan harus pergi ke peringkat antarabangsa.


 

Prof Mohd Said Bani CM Din
Prof Mohd Said Bani CM Din

 


“Sudah tiba masanya kita menyoroti kekayaan cerita dalam hikayat kita sendiri,” katanya dalam satu kenyataan, sambil menambah bahawa Tun Fatimah: The Rebel Queen adalah satu langkah penting ke hadapan untuk memberi kesedaran serta memelihara cerita lama Malaysia.

 

Diadaptasi daripada novel pemenang anugerah KIRANA – Dream After the Rose oleh Ninot Aziz milik bzBee, Tun Fatimah: The Rebel Queen mengambil kelainan, menetapkan plot pada abad ke-16 dan Melaka masa kini.

 

Ninot berkata filem itu mengenengahkan seorang tokoh wanita yang kuat dalam sejarah Malaysia dan menonjolkan nilai, budaya dan warisan Melaka pada abad ke-16.

 

“Hikayat, legenda dan cerita rakyat mengandungi banyak pengetahuan mengenai topik mulai daripada tadbir urus, protokol, diplomasi, seni bina, pembinaan kapal, persenjataan dan tekstil kepada amalan perubatan, kesusasteraan, hiburan, muzik, tarian, kebijaksanaan dan pemikiran kreatif – bukti bahawa masyarakat purba kita mempunyai idea dan kreativiti yang berkonsep tinggi.

 

"Kami adalah pencerita, dan peluang untuk menerokanya dengan penggunaan ciptaan digital dalam bentuk CGI sangat mengujakan kami," katanya.


 

Ninot Aziz
                             Ninot Aziz

 


Bersama Said Bani dan Azlina Merican sebagai penerbit eksekutif, ketiga-tiga mereka menggarap idea ini selama lebih tiga tahun sebagai sebahagian daripada usaha, semangat dan kepercayaan bzBee terhadap kepentingan budaya dan warisan.

 

Rancangan mereka akhirnya menghampiri kenyataan dengan sokongan geran daripada MDEC.

 

Pembikinan filem pendek ini adalah hasil usaha sama dengan Nur Hussein dari Langit Terang Productions dan barisan mantap pasukan produksi seluruh Malaysia.

 

Skrip filem pendek itu adalah hasil usaha bersama Said, Ninot dan penulis skrip terkenal Nadia Khan menyalin lirik keindahan bahasa Melayu pada abad ke-16.


 

KIRANA – Dream After the Rose

 


Dipimpin oleh pengarah filem terkenal Bade Azmi, filem pendek itu menjanjikan sebuah karya yang mempesonakan penonton.

 

Komponen tersendiri dalam penceritaan filem ini ialah penggunaan CGI untuk membina gambaran idealistik dunia Melaka abad ke-16. Geran DC3+ yang dianugerahkan oleh MDEC menggalakkan penciptaan kandungan digital dan memainkan peranan penting dalam menyokong penggunaan CGI dalam penerbitan filem.

 

Ditugaskan untuk membina seni konsep untuk filem ini ialah artis digital Walid Muhamad dan artis 3D Faizal Rahmat.


 

irsyad

 


Dibintagi pelakon muda Yna Rose Noah yang memegang watak utama sebagai Tun Fatimah dan Kirana. Yna Rose baru-baru ini memenangi anugerah pelakon penyokong terbaik di Anugerah Antarabangsa Eropah Timur untuk filem Showtime 1958.

 

Pelakon lain adalah Naim Shamsol sebagai Nadim, Niezam Zaidi sebagai Sultan Mahmud Shah dan Jimmy Leong sebagai Uncle Wong.

 

Runut filem ini digubah oleh pemuzik dan pencipta lagu Taja Mustapha dan runut bunyi asal yang sangat indah ditulis oleh Teuku Umar Ilany Teuku Iskandar, pensyarah Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (ASWARA) dan pengasas Kumpulan Gamelan Gangsapura.

 

Sekian lama kisah Tun Fatimah hanya diikuti menerusi karya kesusasteraan dan kini menerusi medium filem digital, hikayat Ratu Melaka ini bukan sahaja boleh dihayati, tetapi juga sebagai panduan di masa hadapan.  — DagangNews.com