UM, Nonivasi Care jalin kerjasama bantu galak inovasi untuk syarikat pemula | DagangNews Skip to main content

UM, Nonivasi Care jalin kerjasama bantu galak inovasi untuk syarikat pemula

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 14 Jun - Universiti Malaya (UM) melalui Pejabat Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan & Inovasi) mengumumkan kerjasama antara UM dan Nonivasi Care Sdn. Bhd. (Nonivasi Care). 

 

Cradle Fund Sdn. Bhd. (Cradle), sebuah agensi di bawah Kementerian Sains, Teknologi & Inovasi (MOSTI) menyaksikan kejayaan perkongsian antara UM dan Nonivasi Care dan mengambil peluang untuk mengumumkan pemberian anugerah kepada Nonivasi Care.

 

Perkongsian antara UM dan Nonivasi Care diperkukuh dengan mewujudkan perjanjian pelesenan antara dua pihak. UM telah melesenkan ciptaan perubatan peranti yang digunakan untuk memantau pemulihan sakit pinggang kepada Nonivasi Care Sdn. Bhd. 

 

Teknologi itu dicipta oleh Prof. Ir. Dr Fatimah Ibrahim dan pasukannya untuk mendiagnosis sakit pinggang. Peranti memperoleh isyarat otot daripada otot erector spinae di kawasan lumbar bersama-sama dengan data gerakan pengguna semasa analisis.

 

Menurut Profesor Ir. Dr. Shaliza Ibrahim, menerusi kerjasama dengan Nonivasi Care, teknologi pengambil, dan Cradle, perkongsian itu boleh membantu memupuk pemula berasaskan teknologi dan menggalakkan inovasi.

 

"“Perjanjian pelesenan antara kedua-dua pihak akan membuka jalan untuk kerjasama yang lebih baik antara industri dan akademia dalam membawa teknologi dari makmal ke pasaran. Ini akan membolehkan penggunaan sumber dan pengetahuan yang lebih cekap, serta pelaksanaan teknologi yang lebih pantas. 

 

"Perjanjian itu juga akan membantu memastikan bahawa teknologi digunakan dengan cara yang bertanggungjawab dan potensinya direalisasikan sepenuhnya. Cradle, sebagai pembina ekosistem, adalah rakan kongsi penting untuk memupuk penyelidikan pengkomersilan antara universiti dan industri. 

 

 

cradle
Juliana Jan (kiri) menyerahkan cek simbolik kepada Ketua Pegawai Eksekutif Nonivasi Care, Amanda Song.

 

"Cradle mencipta ekosistem yang menyokong persekitaran membina perniagaan untuk usahawan teknologi dan menyediakan sokongan persekitaran untuk usahawan teknologi memulakan dan mengembangkan perniagaan mereka. Kami gembira Cradle sebagai rakan kongsi kami yang membantu merealisasikan matlamat kerajaan untuk menambah bilangan dan kualiti syarikat inovasi dan teknologi,” katanya.

 

Naib Presiden Kanan Grant Cradle, Juliana Jan, yang hadir untuk mengumumkan anugerah tersebut sebanyak RM500,000 di bawah pembiayaan CIP Ignite Cradle berkata, Cradle sentiasa menyokong usaha dalam pengkomersilan IP universiti. 

 

"Penjagaan Nonivasi adalah salah satu inisiatif sedemikian kerjasama antara syarikat swasta dan universiti. Kami berharap bahawa pembiayaan akan membolehkan pasukan melakukan peningkatan yang diperlukan bagi reka bentuk litar peranti EMG dan pembangunan perisian dan aplikasi mudah alih; yang akhirnya akan membantu mereka menembusi pasaran. - DagangNews.com