Sin-Kung Logistics sasar kembangkan perkhidmatan pergudangan dan pengedaran melalui penyenaraian di Pasaran ACE | DagangNews Skip to main content

Sin-Kung Logistics sasar kembangkan perkhidmatan pergudangan dan pengedaran melalui penyenaraian di Pasaran ACE

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 11 Julai - Sin-Kung Logistics Berhad menyasarkan tawaran awam permulaan (IPO) dan penyenaraian di Pasaran ACE Bursa Malaysia untuk membiayai pengembangan perkhidmatan pergudangan dan pengedarannya.

 

Syarikat itu mencadangkan terbitan awam sebanyak 200 juta saham baharu dan tawaran untuk penjualan 103.50 juta saham sedia ada, menjadikan jumlah saham itu bertambah sebanyak 1.2 bilion.

 

Tarikh penyenaraian dan harga IPO masih belum diumumkan, menurut pendedahan prospektusnya di Bursa Malaysia.

 

Terbitan awam saham baharunya melibatkan 60 juta saham baharu untuk rakyat Malaysia yang mewakili 5% pegangan saham berdasarkan modal saham yang diperbesarkan sebanyak 1.2 bilion saham.

 

Sementara itu, 30 juta saham daripada peruntukan awam Malaysia diketepikan untuk pelabur awam Bumiputera.

 

Ini diikuti oleh 45 juta saham (3.8%) tersedia untuk permohonan oleh pengarah, pekerja dan individu yang layak yang telah menyumbang kepada kejayaan syarikat.

 

Dari segi penempatan persendirian kepada pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri, ia termasuk 95 juta saham baharu melalui terbitan awam, dan 55 juta saham dalam tawaran jualan daripada saham sedia ada.

 

Sementara itu, 48.5 juta saham yang ditawarkan untuk dijual adalah melalui penempatan persendirian dan diperuntukkan kepada pelabur terpilih.

 

Sin-Kung Logistics ialah penyedia perkhidmatan logistik bersepadu yang terutama terlibat dalam penyediaan perkhidmatan trak, dengan tumpuan pada perkhidmatan pengumpan jalan lapangan terbang ke lapangan terbang.

 

Ia juga menyediakan perkhidmatan pengangkutan kontena, perkhidmatan pergudangan dan pengedaran serta perkhidmatan berkaitan logistik lain kepada pelanggannya.

 

Menurut prospektus itu, syarikat itu memeterai perjanjian jual beli pada 27 Jun dengan Merbau Sejati Sdn Bhd untuk pembelian Pejabat dan Gudang Valdor sebagai sebahagian daripada strategi perniagaannya.

 

Ia berkata bahawa bayaran muka berjumlah RM3.4 juta telah dibayar untuk hartanah perindustrian itu, dengan jumlah kawasan binaan kira-kira 164,000 kaki persegi dan kapasiti 192,000 palet.

 

“Setelah siap pembinaannya, Pejabat dan Gudang Valdor akan digunakan untuk perkhidmatan pergudangan dan pengedaran kami, melayan pelanggan di wilayah utara Semenanjung Malaysia,” katanya.

 

Pembinaan dijangka siap dalam tempoh 36 bulan selepas perjanjian ditandatangani, dengan operasi akan dimulakan pada suku keempat 2026, tambahnya.

 

Hasil IPO juga akan dibelanjakan untuk pembayaran balik pinjaman bank, pembelian kenderaan komersial, modal kerja dan anggaran perbelanjaan penyenaraian.

 

M&A Securities Sdn. Bhd. ialah penasihat, penaja, penaja jamin dan ejen penempatan untuk penyenaraian itu.- DagangNews.com