Sersol berusaha kumpul RM8.5 juta melalui penempatan persendirian untuk modal kerja | DagangNews Skip to main content

Sersol berusaha kumpul RM8.5 juta melalui penempatan persendirian untuk modal kerja

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 3 April - Pengeluar kimia Sersol Bhd menyasar untuk mengumpul sehingga RM8.5 juta melalui penempatan persendirian sebanyak 85 juta saham baharu atau tidak lebih daripada 10% saham terbitannya untuk tujuan modal kerja.

 

Harga terbitan ditetapkan untuk ditentukan kemudian, kata kumpulan itu dalam makluman di Bursa Malaysia.

 

Walau bagaimanapun, kumpulan itu telah mengambil alih harga terbitan 10 sen sesaham, yang mewakili diskaun sebanyak 9.83% kepada harga pasaran purata wajaran volum lima hari bagi saham tersebut sehingga Selasa sebanyak 11.09 sen.

 

Sebelum ini, Sersol memperoleh RM19.39 juta pada 2022 daripada dua pusingan latihan pengumpulan dana ekuiti, dengan RM15.56 juta diperoleh pada April dan RM3.83 juta pada Oktober.

 

Bagaimanapun, ini tidak mencapai sasaran cadangan awalnya untuk mengumpul sehingga RM26.49 juta secara keseluruhan.

 

Bagi penempatan yang baru diumumkan, Sersol berkata sebahagian besar daripada hasil itu akan digunakan untuk modal kerjanya kerana ia berhasrat meningkatkan pegangan bahan mentahnya seperti resin, pelarut dan pengeras untuk pembuatan penawaran produk sedia ada.

 

Kumpulan itu berkata ia akan dapat menikmati rebat daripada pembelian pukal bahan daripada pembekalnya, yang seterusnya membolehkannya menawarkan harga yang lebih kompetitif untuk pelanggannya.

 

 

sersol

 

 

Sersol juga berhasrat menggunakan sebahagian daripada hasil untuk membiayai sebarang pemerolehan atau pelaburan yang berdaya maju yang melengkapi perniagaan sedia ada.

 

"Kumpulan itu sedang mempertimbangkan untuk mengembangkan penawaran produknya termasuk pembekalan salutan pelindung marin untuk kenderaan air seperti kapal, vesel dan kapal tangki serta menawarkan produk salutan jenama pihak ketiga dan produk berkaitan," tambahnya.

 

Sersol telah menukar tahun kewangannya kepada 30 Jun daripada 31 Dis. Sebelum itu, kumpulan itu berada dalam kerugian selama tiga tahun kewangan, dengan kerugian bersih RM1.8 juta pada FY2021, RM15.6 juta pada FY2022, dan RM16 .3 juta pada FY2023.

 

Bagi suku keempat berakhir 31 Dis 2023, Sersol menyaksikan kerugian bersihnya mengecil kepada RM3,000 daripada RM13.75 juta setahun sebelumnya. Hasil suku tahunan berjumlah RM4.07 juta, turun 23.6% daripada RM5.32 juta sebelumnya.

 

Pemegang saham utama Sersol termasuk Sanston Financial Group dengan 26% kepentingan, Hillcove Sdn Bhd dengan 13.7%, Justin Lim Hwa Tat dengan 12.8% dan Morgan Stanley dengan 6.6%.

 

BACA: Tidak hadir ke pejabat tanpa notis, Justin Lim dipecat daripada jawatan CEO Sersol 

 

Lim adalah ketua pegawai eksekutif kumpulan itu sebelum ini. Dia dipecat oleh kumpulan itu pada November 2023 selepas digantung kerja atas dakwaan menunjukkan sikap tidak taat dan gagal bertindak sebagai CEO yang bertanggungjawab. - DagangNews.com