Penjualan kepentingan BHIC dalam syarikat kontraktor LCS kepada MOF kini bertukar menjadi `tanpa syarat' | DagangNews Skip to main content

Penjualan kepentingan BHIC dalam syarikat kontraktor LCS kepada MOF kini bertukar menjadi `tanpa syarat'

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 6 Mei - Boustead Heavy Industries Corp Bhd (BHIC) merancang pelupusan 20.77% kepentingannya dalam Lumut Naval Shipyard Sdn Bhd (Lunas) kepada Ocean Sunshine Bhd milik Kementerian Kewangan (Inc) telah bertukar tanpa syarat selepas pemegang saham BHIC mengesahkan perjanjian RM1.

 

Dengan kelulusan pemegang saham, semua syarat terdahulu seperti yang dinyatakan dalam perjanjian penjualan saham (SSA) berhubung pelupusan kepentingan dalam Lunas, dahulunya Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS) telah dipenuhi, kata BHIC dalam makluman di Bursa Malaysia.

 

Perjanjian penyelesaian penghutang perdagangan antara syarikat (ITRSA) juga telah dilaksanakan pada 30 April, menurut pemfailannya.

 

Di bawah ITRSA, BHIC menerima jumlah bayaran balik sebanyak RM49.7 juta, hasil daripada hapus kira hutang bersih Lunas sebanyak RM384.43 juta.

 

Perkembangan terbaru itu menyusuli sejumlah enam penangguhan daripada tarikh akhir asalnya kepada 30 April, mulai 3 Okt 2023.

 

 

lumut naval shipyard sdn bhd

 

 

Pada masa itu, BHIC berkata lanjutan itu telah dipersetujui bersama dengan MOF, dan masa tambahan diperlukan untuk memenuhi syarat duluan.

 

Sebelum hapus kira hutang, rancangan asal adalah untuk BHIC membayar balik keseluruhan hutang sebanyak RM383.94 juta yang terhutang oleh Lunas.

 

BHIC dimiliki 64.99% oleh Boustead Holdings, yang kemudiannya dimiliki sepenuhnya oleh LTAT berikutan penswastaan tahun lepas.

 

Pelupusan oleh BHIC kepentingannya dalam Lunas adalah sebahagian daripada rancangan kerajaan untuk mengambil alih kawalan penuh projek kapal tempur pesisir (LCS), yang menyaksikan kelewatan dan kos lebihan kepada RM11.22 bilion, daripada RM9.12 bilion.

 

Ini walaupun projek itu dikecilkan kepada hanya lima LCS, daripada enam yang dirancang pada mulanya.

 

Syarat lain penjualan kepentingan Lunas termasuk mendapatkan persetujuan bertulis yang diperlukan daripada pemberi pinjaman Lunas dan pembiaya atau pemiutang BHIC.

 

 

Boustead Heavy Industries Corp Bhd

 

 

Perjanjian itu juga tertakluk kepada penyempurnaan semakan usaha wajar dan kepuasan MOF melalui usaha dan penyelesaian semua tindakan pembaikan yang diperlukan.

 

MOF, melalui Ocean Sunshine, sebelum ini telah memperoleh baki 79.23% dalam Lunas daripada Boustead Holdings dan LTAT.

 

Pada suku keempat berakhir 31 Dis 2023 (4QFY2023), BHIC memperoleh elaun untuk jangkaan kerugian kredit sebanyak RM261.4 juta yang terhutang oleh Lunas, mengakibatkan kerugian bersih yang lebih tinggi sebanyak RM256.72 juta, berbanding RM26.48 juta sepanjang tempoh tempoh yang sama setahun sebelumnya.

 

Disebabkan oleh keputusan suku tahunan yang lemah, kerugian bersih BHIC juga meningkat kepada RM263.88 juta untuk tahun penuh FY2023, daripada RM19.92 juta setahun lalu.

 

Pada hari Jumaat, harga saham BHIC ditutup turun 1.5 sen atau 3.1% kepada 47 sen, memberikan syarikat itu permodalan pasaran sebanyak RM265 juta. - DagangNews.com