Pengusaha lori Thailand minta kerajaan kurangkan cukai eksais diesel | DagangNews Skip to main content

Pengusaha lori Thailand minta kerajaan kurangkan cukai eksais diesel

Pengusaha trak masih belum menaikkan bayaran perkhidmatan kerana mereka menghadapi persaingan yang sengit. - Gambar hiasan

BANGKOK 15 Mac - Persekutuan Pengangkutan Darat Thailand (LTFT) iaitu persatuan pengusaha lori menggesa kerajaan Thailand untuk mengurangkan lagi cukai eksais diesel dan menggantung penjualan diesel yang diadun dengan methyl ester selama enam bulan untuk mengawal harga diesel domestik dengan lebih baik semasa kenaikan harga minyak global sekarang.

 

Jawatankuasa Pentadbiran Dasar Tenaga Thailand sebelum ini memutuskan untuk mengurangkan bahagian methyl ester yang terhasil daripada minyak sawit kepada 5%, turun daripada 7%, apabila harga methyl ester meningkat.

 

Biodiesel 5, yang dikenali sebagai B5 untuk campuran diesel dan 5% methyl ester, dijual sebagai biodiesel gred tunggal sehingga akhir Mac.

 

Bagaimanapun, LTFT mahu pihak berkuasa supaya stesen minyak menjual hanya "diesel tulen" tanpa campuran methyl ester selama enam bulan.

 

Harga minyak sawit mentah domestik pada masa ini lebih mahal daripada harga pasaran global, kata persekutuan itu, menurut The Bangkok Post.

 

Mengeluarkan methyl ester dan memotong lebih banyak cukai eksais diesel, bersama-sama dengan pelarasan struktur harga minyak domestik, dijangka membantu kerajaan mengurangkan harga diesel sebanyak 2-3 baht seliter daripada 30 baht seliter, kata Thongyoo Kongkhan, pengerusi penasihat LTFT .

 

"Terdapat banyak cara untuk mengehadkan harga runcit minyak pada lebih rendah daripada 30 baht seliter. Kerajaan harus mempertimbangkannya jika Tabung Bahan Api Minyak negeri tidak dapat memberi subsidi kepada harga," katanya.

 

Pejabat Tabung Minyak Minyak (Offo) sudah membelanjakan 23 bilion baht sebagai subsidi diesel dan gas petroleum cecair, yang digunakan sebagai gas memasak.

 

Ia hanya mempunyai baki subsidi 7 bilion baht dan pinjaman sebanyak 10 bilion baht, dijangka diterima tidak lama lagi, untuk menyokong dana itu. Pegawai Offo menjangkakan dana itu akan digunakan pada bulan Mei.

 

LTFT juga mahu kerajaan mempertimbangkan menggunakan wang daripada Tabung Pemuliharaan Tenaga untuk menyokong program subsidi harganya.

 

Jika harga diesel meningkat melebihi 30 baht seliter, perniagaan terutamanya pengangkutan barangan akan terjejas sehingga menyebabkan inflasi tinggi.

 

Persekutuan juga mahu kerajaan mengurangkan perbelanjaan yang tidak perlu, supaya ia mempunyai lebih banyak wang untuk membantu rakyat.

 

"Kerajaan tidak boleh hanya meminta orang ramai menjimatkan tenaga. Ia juga harus menunjukkan dirinya sebagai contoh untuk menjimatkan wang dan tenaga," kata Thongyoo.

 

LTFT telah pun menerima pakai program penjimatan tenaga melalui pengumpulan trak dan menggunakan lebih banyak teknologi digital untuk pengurusan tenaga yang bijak.

 

Pengusaha trak masih belum menaikkan bayaran perkhidmatan kerana mereka menghadapi persaingan yang sengit dan kenaikan itu akan membawa kepada kos sara hidup yang lebih tinggi, kata Thongyoo. - DagangNews.com