Paris Baguette bina pusat pengeluaran, pengedaran di Johor bernilai lebih RM130 juta | DagangNews Skip to main content

Paris Baguette bina pusat pengeluaran, pengedaran di Johor bernilai lebih RM130 juta

KUALA LUMPUR 17 Jun - Paris Baguette Singapore milik gergasi makanan dan minuman Korea Selatan, SPC Group akan melabur lebih RM130 juta untuk membina pusat pengeluaran dan pengedaran di Johor.

 

Kerja-kerja pembinaan bagi pusat yang akan dikenali sebagai SPC Centre, Johor itu akan bermula pada suku ketiga dengan ia dijangka mula beroperasi pada pertengahan 2023 dan bakal mewujudkan hampir 100 peluang pekerjaan baharu.

 

SPC Centre akan mengeluarkan kira-kira 100 produk seperti roti, kek dan pencuci mulut untuk dibekalkan kepada cawangan Paris Baguette di negara-negara Asia Tenggara termasuk Singapura, Vietnam, Kemboja dan Indonesia.

 

Kemudahan itu akan berfungsi sebagai hab pengeluaran dan pengedaran untuk membekalkan kepada pasaran halal seperti negara-negara Asia Barat.

 

Pengerusi SPC Group, Huh Young In berkata, SPC Centre, Johor akan bertindak sebagai pengembangan perniagaan penting di Asia Tenggara dan membantu penerokaan ke pasaran Asia Barat.

 

"SPC Group tidak sabar untuk menyumbang kepada pasaran makanan halal global yang besar dengan potensi melebihi AS$2 trilion (RM8.8 trilion)," katanya dalam satu kenyataan.

 

Kemudahan baharu berpangkalan di Johor itu akan merangkumi kawasan seluas 16,500 meter persegi dan terletak di Nusajaya Tech Park (NTP).

 

Beliau berkata, selain lokasi strategik dan dasar mesra perniagaan, Malaysia juga adalah destinasi pelaburan ideal kepada SPC Group berikutan landskap halal negara ini.

 

"Kami akan terus melabur secara agresif untuk mempercepatkan pengembangan global," katanya.

 

SPC Group turut menyasar untuk membina satu lagi pusat pengeluaran dan pengedaran di Malaysia dan sedang berunding dengan rakan kongsi berpotensi mengembangkan cawangannya.

 

Jenama Paris Baguette yang diasaskan pada 1988 secara progresif berjaya mengembangkan kehadirannya di Asia Tenggara, dengan pasaran seperti Singapura, Vietnam, Kemboja dan Indonesia. - DagangNews.com