Nokia dipilih sebagai rakan kongsi rangkaian optik TIME dotCom | DagangNews Skip to main content

Nokia dipilih sebagai rakan kongsi rangkaian optik TIME dotCom

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 24 Mac - Nokia hari ini mengumumkan telah dipilih oleh TIME dotCom (TIME) untuk pembekalan dan penghantaran rangkaian optik DWDM. 

 

Menerusi pelancaran di seluruh negara, Nokia akan membantu TIME memenuhi permintaan trafik yang berkembang pesat dengan meningkatkan ketersambungan merentasi pusat data dan stesen pendaratan kabel di Malaysia dengan rangkaian optik berdaya tahan.

 

Rangkaian optik akan menyambungkan berbilang pusat data, stesen pendaratan kabel dan pertukaran telekom merentasi semenanjung Malaysia ke Singapura dan Thailand.

 

Penggunaan itu akan menampilkan portfolio PSS 1830 Nokia untuk menyediakan tahap kebolehskalaan untuk menyokong pelbagai aplikasi dan perkhidmatan. 

 

Platform PSS 1830 akan membolehkan TIME untuk menggunakan perkhidmatan dengan pantas, mengurangkan jumlah kos pemilikan rangkaian dan meluaskan rangkaian kitaran hayat. 

 

Penggunaan juga akan disokong oleh cipset PSE-V generasi kelima Nokia dan 400G multi-haul optik boleh pasang untuk kuasa transmisi koheren pada kos terendah yang mungkin setiap bit, dengan kuasa rendah dan keperluan ruang.

 

Penyelesaian optik yang digunakan untuk meneruskan rangkaian TIME kalis masa hadapan akan menawarkan pelanggan kualiti perkhidmatan yang dipertingkatkan dan kelajuan yang lebih tinggi, manakala TIME mendapat manfaat daripada rangkaian dipermudahkan yang meningkatkan kecekapan operasi dan kos. 

 

Ketua Pegawai Teknologi TIME, Ang Thing Jiun berkata, pihaknya gembira bekerjasama dengan Nokia untuk membuka kunci potensi penuh rangkaian optik mereka di Malaysia. 

 

"Kami menyasarkan untuk terus menyampaikan pengalaman terbaik dalam kelas berkelajuan tinggi kepada pelanggan sambil bersedia untuk menangani permintaan lebar jalur yang lebih tinggi pada masa hadapan," katanya dalam satu kenyataan.

 


Pengarah Urusan Nokia Malaysia, Datuk Mohd Rauf Nasir pula berkata, penyelesaian optik mereka akan membolehkan TIME membezakan tawaran perkhidmatan skala web mereka sambil menambah operasi dan kecekapan kos kepada rangkaian mereka. 

 

"Rangkaian optik DWDM akan membolehkan TIME menyampaikan lagi perkhidmatan yang unggul, kapasiti dan kebolehpercayaan kepada pelanggannya," katanya. - DagangNews.com