Malaysia kekal sebagai pasaran perbankan Islam terbesar di Asia-Pasifik kata S&P Global Ratings | DagangNews Skip to main content

Malaysia kekal sebagai pasaran perbankan Islam terbesar di Asia-Pasifik kata S&P Global Ratings

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 9 Mei - Bank Islam di rantau Asia Pasifik boleh menjangkakan pengembangan yang bagus dan kualiti aset stabil secara amnya untuk beberapa tahun akan datang, menurut S&P Global Ratings dalam laporan bertajuk `Asia-Pasifik sudah matang untuk pembangunan perbankan Islam'.

 

Penganalisis kredit S&P Global Ratings, Nikita Anand berkata agensi itu menjangkakan pertumbuhan pembiayaan kekal menggalakkan bagi bank-bank Islam di Asia-Pasifik dalam tempoh beberapa tahun akan datang.

 

"Itu berkat keadaan ekonomi yang stabil dalam pasaran perbankan Islam teras Malaysia dan Indonesia," katanya.

 

 

Nikita Anand
        Nikita Anand

 

 

Anand berkata Malaysia akan kekal sebagai pasaran perbankan Islam terbesar di Asia-Pasifik, dengan kira-kira dua pertiga daripada jumlah aset sektor itu kira-kira AS$400 bilion (RM1.9 trilion).

 

Tetapi beliau berkata beberapa bank Islam besar di negara ini mungkin mendapati sukar untuk mengekalkan pertumbuhan tinggi keseluruhan mereka jika pertumbuhan deposit runcit mereka tidak seiring.

 

Anand berkata bank perlu mempelbagaikan sumber pembiayaan lain seperti akaun pelaburan atau bergantung pada deposit borong, yang pada umumnya lebih mahal.

 

"Pelancaran bank Islam baharu di Malaysia dan pasaran Asia Pasifik lain tahun ini boleh meningkatkan akses kepada perkhidmatan kewangan bagi wilayah dan segmen yang kurang mendapat perkhidmatan, seperti perniagaan kecil," katanya.

 

Anand berkata Indonesia berkemungkinan menjadi kawasan tumpuan pertumbuhan, memandangkan potensi besarnya yang belum diteroka.

 

 

S&P Global Ratings

 

 

Beliau berkata Bangladesh juga mempunyai potensi, tetapi kekurangan kecairan dan permintaan luar yang lemah berkemungkinan akan menjejaskan pertumbuhan pembiayaan dalam tempoh satu hingga dua tahun akan datang.

 

"Risiko untuk bank Islam Asia Pasifik condong ke arah bawah, disebabkan oleh kadar yang lebih tinggi untuk jangka panjang dan ketegangan geopolitik yang meningkat," kata Anand.

 

Anand berkata perniagaan kecil dan isi rumah berpendapatan rendah terdedah kepada kos sara hidup dan kadar yang lebih tinggi.

 

“Dalam senario sedemikian, kami menjangkakan permintaan pembiayaan dan kualiti aset akan goyah. Modal dan peruntukan bank yang mencukupi menyediakan penampan terhadap tekanan yang meningkat,” katanya. - DagangNews.com