KPJ Healthcare lantik bekas KSN Tan Sri Ismail Bakar sebagai pengerusi baharu | DagangNews Skip to main content

KPJ Healthcare lantik bekas KSN Tan Sri Ismail Bakar sebagai pengerusi baharu

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 3 April - Pengendali hospital swasta KPJ Healthcare Bhd menamakan bekas Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Ismail Bakar sebagai pengerusi bukan bebas dan bukan eksekutif baharunya.

 

Ismail, 64, akan mengambil alih jawatan Datuk Md Arif Mahmood, yang berundur daripada jawatannya selepas tamat tempoh dua tahun pada 31 Mac.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, KPJ menyatakan pelantikan Ismail ke lembaga pengarah KPJ berkuat kuasa serta-merta.

 

 

 

 

Ismail memulakan perkhidmatan awam selama 30 tahun pada 1983 sebagai penolong setiausaha di Bahagian Kontrak dan Bekalan Kementerian Kewangan, di mana beliau menguruskan pelaksanaan dasar perolehan untuk Kementerian Pertahanan.

 

Beliau membawa pengalaman luas dalam pelbagai peranan perkhidmatan awam, termasuk berkhidmat sebagai ketua setiausaha Kementerian Kewangan, Pertanian dan Industri Asas Tani, dan Pengangkutan, serta pengarah bajet di Pejabat Belanjawan Negara.

 

Selain itu, beliau berkhidmat sebagai penasihat kanan Kumpulan Bank Dunia dari 2008 hingga 2010 dan merupakan ketua setiausaha kerajaan ke-14 dari Ogos 2018 sehingga bersara pada Disember 2019.

 

Baru-baru ini, Ismail memegang jawatan pengerusi Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC) berkuat kuasa 1 Februari 2024, untuk tempoh tiga tahun.

 

Selain itu, Ismail memegang jawatan pengerusi di dua entiti tersenarai, iaitu Bank Islam Malaysia Bhd dan Johor Plantations Bhd, yang baharu sahaja mendapat kelulusan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia untuk disenaraikan di Pasaran Utama Bursa Malaysia Securities Bhd.

 

 

kpj

 

 

KPJ kini mengendalikan sejumlah 29 hospital di Malaysia, dengan satu dalam pembinaan di Kuala Selangor.

 

Pada awal Februari, KPJ Healthcare mengumumkan rancangan untuk menyewakan suite diraja Hospital Pakar Damansara 2 (DSH2) kepada pemegang saham utamanya Johor Corporation (JCorp), berikutan pengubahsuaian. JCorp memegang 35.86% pegangan langsung dan 9.13% pegangan tidak langsung dalam KPJ.

 

Saham dalam KPJ ditutup tiga sen atau 1.59% lebih tinggi pada RM1.91, menilai kumpulan itu pada RM8.64 bilion. - DagangNews.com