Kerjasama Pernas, KOSGEB pacu pembangunan keusahawanan francais Malaysia-Turkiye | DagangNews Skip to main content

Kerjasama Pernas, KOSGEB pacu pembangunan keusahawanan francais Malaysia-Turkiye

Pernas bersama KOSGEB dan para usahawan francais pada Program Connecting Opportunities: Kuala Lumpur-Ankara bertempat di Menara Pernas, Kuala Lumpur, baru-baru ini.
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 15 Sept - Perbadanan Nasional Berhad (Pernas), agensi di bawah Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (KUSKOP) komited dalam memacu pembangunan keusahawanan francais negara dengan kolaborasi strategik dengan negara-negara luar.

 

Melalui 'Program Connecting Opportunities : Kuala Lumpur - Ankara',  Pernas menerima kunjungan daripada Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı (KOSGEB) yang merupakan organisasi perusahaan kecil dan sederhana negara Turkiye yang diwakili oleh Naib Presiden KOSGEB, Dr Fatih Gokyurt.

 

Kunjungan hormat ini dilaksanakan bagi membincangkan peluang kerjasama dalam bidang francais, pembiayaan perusahaan kecil dan sederhana (PKS), latihan dan pembangunan keusahawanan serta kerjasama perdagangan antarabangsa antara Malaysia dan Turkiye.

 

Pengerusi Jawatankuasa Eksekutif Pernas, Datuk Abu Bakar As-Sidek Mohd Sidek berkata, kunjungan ini juga bertujuan membina hubungan dan perkongsian baharu antara Pernas dan KOSGEB seperti perluasan pasaran, perkongsian teknologi, pembinaan kemahiran dan kapasiti.

 

Katanya, ia juga bagi mewujudkan jaringan kerjasama di antara usahawan francais di bawah Pernas bersama usahawan-usahawan Turkiye.

 

"Pernas mempunyai misi untuk meneraju francais halal Malaysia menembusi pasaran Turkiye.

 

 

pernas
Datuk Abu Bakar As-Sidek Mohd Sidek ketika berucap pada Program Connecting Opportunities : Kuala Lumpur - Ankara di Menara Pernas, baru-baru ini.

 

 

pernas

 

 

"Diharap dengan pertemuan ini dapat menghubungkan peluang perdagangan dua hala PKS Malaysia dan Turkiye selaras dengan aspirasi jenama Pernas 'Memperkasa Pertumbuhan, Menghubungkan Peluang'," katanya dalam kenyataan media di sini.

 

Kunjungan hormat ini juga turut membuka peluang kepada jenama-jenama francais dan pra-francais tempatan seperti Gloria Jean’s Coffees, 1901, ASQ, CIC, Genius Aulad, Eartheories, FTW Racing, Ayam Penyet Best, AZ Motorsport dan banyak lagi melalui sesi padanan perniagaan (B2B) bersama delegasi usahawan Turkiye. - DagangNews.com