Firma tenaga dan kimia Korea Selatan OCI M pilih Malaysia sebagai ibu pejabat serantau | DagangNews Skip to main content

Firma tenaga dan kimia Korea Selatan OCI M pilih Malaysia sebagai ibu pejabat serantau

Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz bersama Lee Woo Hyun memotong kek sempena pelancaran ibu pejabat OCI M di Kuala Lumpur pada 21 April 2024.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 22 April — Syarikat tenaga dan kimia Korea Selatan, OCI Holdings membuka ibu pejabat serantaunya di Malaysia, menandakan satu pencapaian penting dalam komitmennya untuk mengembangkan kehadirannya di rantau ini.

 

Pengerusi OCI Holdings, Lee Woo Hyun berkata pejabat baharu OCI M Sdn Bhd terletak di hab ekonomi yang berkembang maju di Asia Tenggara dan akan berfungsi sebagai pusat penting bagi operasi syarikat, memudahkan kerjasama yang lebih erat dengan pihak berkepentingan, rakan kongsi dan pelanggan di seluruh wilayah.

 

“Kami sangat teruja untuk merasmikan pejabat ibu pejabat wilayah OCI M kami di Kuala Lumpur, sebuah bandar raya yang bertenaga yang terkenal dengan persekitaran perniagaan yang dinamik dan lokasi yang strategik.

 

"Pencapaian ini menggariskan komitmen kami untuk mengukuhkan akar kami di rantau ini dan mengukuhkan perkongsian kami dengan pihak berkepentingan dan pelanggan,” katanya dalam ucapannya semasa majlis perasmian di sini Ahad.

 

 

Lee Woo Hyun
                                              Lee Woo Hyun

 

 

Majlis itu dirasmikan oleh Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz.

 

Majlis perasmian dimulakan dengan upacara pemotongan reben, yang dihadiri oleh Senator Tengku Zafrul, Menteri Pelaburan, Perdagangan, dan Industri; Lee Woo Hyun, Pengerusi OCI M; Kim TeakJoung, Naib Pengerusi OCI M; Choi SungKil, Presiden OCI M; dan Sivasuriyamoorthy Sundara Raja, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif, MIDA.

 

Tengku Zafrul menyeru OCI M untuk menyokong permintaan tempatan dalam masa terdekat memandangkan Malaysia sedang bergerak secara agresif dalam rantaian nilai semikonduktor hadapan dan sektor hijau seperti pembangunan kenderaan elektrik dan tenaga boleh diperbaharui, antara lain.

 

Terdapat juga banyak syarikat Korea Selatan yang bekerjasama dengan negara itu dalam penangkapan, penggunaan dan penyimpanan karbon (CCUS) yang jelas memerlukan teknologi, produk dan perkhidmatan yang canggih, katanya.

 

 

tengku zafrul
Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz menandatangani plak sempena pelancaran ibu pejabat OCI M di Kuala Lumpur pada 21 April 2024.

 

 

“Saya fikir anda (OCI) mempunyai pangkalan pembuatan yang kukuh di Malaysia sekarang, menjadi pengeksport global produk kimia. Dan saya sangat gembira kerana anda telah membuat keputusan untuk mempunyai pejabat wilayah atau ibu pejabat anda di Kuala Lumpur, yang merupakan satu langkah besar ke hadapan,” katanya.

 

Beliau berkata ibu pejabat ini akan menyatukan fungsi perkhidmatan OCI di Jepun, China, Filipina dan Malaysia dari segi penetapan belanjawan kewangan, pembangunan rancangan perniagaan dan pengenalpastian inisiatif pelaburan pertumbuhan baharu.

 

Selain itu katanya, pejabat itu akan mengurus dan menyokong rangkaian kumpulan anak syarikat dan sekutu OCI merentasi pelbagai negara, dan terlibat dalam usaha pelaburan ke dalam bahan kimia dan penyelesaian bukan sahaja di Asia Tenggara tetapi di peringkat global.

 

Menurutnya, langkah OC M itu mengesahkan kebolehan Malaysia sebagai destinasi pilihan untuk pelaburan asing dan menunjukkan keyakinan syarikat-syarikat global dalam ekonomi, infrastruktur, dan tenaga kerja yang berkemahiran di negara ini.

 

"Ia menunjukkan keupayaan negara kita untuk menyediakan persekitaran kondusif bagi syarikat-syarikat untuk berkembang, berinovasi, dan meluaskan operasi mereka,” kata beliau.

 

Pembukaan Pejabat Pusat Wilayah sekali lagi mengesahkan visi jangka panjang OCI M dan komitmen untuk mendorong pertumbuhan dan kemakmuran yang mampan di rantau ini. Dengan memanfaatkan kelompok bakat yang pelbagai dan peluang perniagaan di Malaysia, OCI M bertujuan untuk meningkatkan kedudukannya sebagai pemain utama dalam sektor tenaga dan kimia. - DagangNews.com