Feytech meterai taja jamin dengan TA Securities, AmInvest untuk terbitan IPO di Papan Utama Bursa Malaysia | DagangNews Skip to main content

Feytech meterai taja jamin dengan TA Securities, AmInvest untuk terbitan IPO di Papan Utama Bursa Malaysia

Dari kiri Dominic Seah, Tah Heong Beng, Tan Sun Sun, Connie Go, Tracy Chen Wee Keng dan Christopher Ng Kok Wai.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 18 April – Feytech Holdings Berhad memeterai perjanjian pengunderaitan dengan TA Securities Holdings Berhad dan AmInvestment Bank Berhad untuk penerbitan Tawaran Awam Permulaan (IPO) di Pasaran Utama Bursa Malaysia Securities Berhad.

 

Feytech Holdings dan anak syarikatnya (Kumpulan Feytech) adalah pengeluar sarung dan tempat duduk automotif yang berpangkalan di Malaysia. Kumpulan Feytech terutamanya mengeluarkan penutup dan tempat duduk automotif untuk segmen pasaran pengeluar peralatan asal (OEM).

 

Pelanggan dalam segmen pasaran OEM terdiri daripada OEM kenderaan automotif seperti Mazda Malaysia (untuk model kereta Mazda 3, CX-5, CX-8 dan CX-30) dan Kia Malaysia (untuk model kereta Kia Carnival dan Sorento), serta Tier 1 tempat duduk automotif dan/atau pengeluar bahagian dalaman yang menyediakan OEM kenderaan automotif untuk jenama seperti OEM tempatan, Mazda dan Hyundai.

 

 

feytech

 

 

Kumpulan Feytech juga mengeluarkan sarung automotif untuk pemeriksaan pra-penghantaran dan segmen pasaran pengeluar peralatan gantian yang terdiri daripada pengedar automotif, pemilik kereta, pengedar kereta terpakai, pengimport, pengedar automotif, peruncit aksesori kereta dan pemasang penutup automotif.

 

IPO Feytech akan membuat terbitan awam sebanyak 143,324,800 saham biasa baharu Feytech dan tawaran untuk penjualan 109,616,000 saham sedia ada.

 

Daripada 143,324,800 Saham Terbitan Awam, 42,160,000 Saham Terbitan Awam akan disediakan kepada orang ramai Malaysia melalui pengundian; sebanyak 25,296,000 Saham Terbitan Awam akan diperuntukkan kepada pengarah, pekerja dan individu yang layak yang telah menyumbang kepada kejayaan Feytech 70, manakala baki Feytech 75.

 

Saham Terbitan Awam akan diperuntukkan melalui penempatan persendirian kepada pelabur terpilih.

 

Sementara itu, daripada 109,616,000 saham biasa sedia ada yang ditawarkan untuk jualan, 105,400,000 akan diperuntukkan melalui penempatan persendirian untuk pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri manakala 4,216,000 saham biasa sedia ada akan diperuntukkan melalui penempatan persendirian kepada pelabur terpilih. 

 

Menurut perjanjian taja jamin, Penaja Jamin Bersama akan menaja jamin sejumlah 67,456,000 Saham Terbitan Awam, sebagai bahagian Saham Feytech baharu yang disediakan kepada orang ramai Malaysia melalui pengundian dan pengarah dan pekerja yang layak serta orang yang telah menyumbang kepada kejayaan Feytech.

 

 

feytech

 

 

Hasil daripada IPO akan digunakan untuk membiayai sebahagian daripada perolehan tanah dan pembinaan pejabat korporat baharu dengan kilang pembuatan dan gudang di Lembah Klang dengan keluasan lebih kurang 85,000 kaki persegi.

 

Setelah selesai pejabat korporat baharu dengan kilang pembuatan dan gudang, Kumpulan Feytech berhasrat untuk menempatkan semula semua operasi sedia ada di Petaling Jaya ke pejabat korporat baharu ini dengan kilang pembuatan dan gudang.

 

Di samping itu, sebahagian daripada hasil IPO akan digunakan untuk membina kilang pembuatan baharu, gudang, bangunan pejabat tambahan dan asrama kakitangan yang akan dibina di atas sebahagian tanah perindustrian kosong di Kulim, Kedah dengan jumlah anggaran keluasan binaan seluas 84,000 kaki persegi.

 

Jumlah ruang pembuatan dan ruang penyimpanan untuk pembuatan tempat duduk automotif Kumpulan Feytech dijangka meningkat kira-kira 55,000 kaki persegi selepas pembinaan Kulim selesai. 

 

Kumpulan Feytech juga akan menggunakan sebahagian daripada hasil IPO untuk membeli mesin baharu yang termasuk 75 mesin jahit, mesin pemotong kulit automatik dan mesin corak serta pembelian bahan dan bekalan serta modal kerja am.

 

Yang turut hadir pada majlis menandatangani perjanjian hari ini ialah Ketua Kewangan Korporat TA Securities, Dominic Seah; Pengarah Eksekutif Operasi TA Securities, Tah Heong Beng; Pengarah Eksekutif Feytech Tan Sun Sun; Pengarah Eksekutif dan CEO Feytech Connie Go; CEO AmInvestment Tracy Chen Wee Keng dan Christopher Ng Kok Wai, Timbalan CEO AmInvestment.

 

 

Connie Goh
             Connie Go

 

 

Mengenai pemeteraian perjanjian pengunderaitan, Connie Go berkata, "hasil IPO akan membantu dalam pengembangan Kumpulan secara tempatan di mana kami berharap untuk mengembangkan dan mengembangkan perkhidmatan kami kepada pelanggan sedia ada dan sasaran kami dalam wilayah".

 

Tah Heong Beng berkata, TA Securities berbangga untuk menyokong Feytech Holdings dengan lebih dua dekad terbukti kecemerlangan dalam pengeluar penutup automotif dan industri tempat duduk automotif.

 

"Pemeteraian ini menandakan keyakinan kami terhadap kejayaan IPO Feytech Holdings, membolehkan mereka mengukuhkan lagi komitmen mereka untuk menyampaikan perlindungan automotif berkualiti tinggi secara global. Kami teruja untuk menyumbang kepada kejayaan dan pertumbuhan berterusan Feytech Holdings di pasaran antarabangsa.”

 

Selain bertindak sebagai Penaja Jamin Bersama, TA Securities juga merupakan Penasihat Utama, Penaja Jamin Urusan dan Ejen Penempatan Bersama untuk latihan ini. AmInvestment Bank ialah Penaja Jamin Bersama dan Ejen Penempatan Bersama untuk IPO Feytech Holdings. - DagangNews.com